نوک چینی در پرنده گان : نوک چینی به عملی گفته میشود که در آن قسمتی از نوک پرنده به صورت دستی یا توسط دستگاه چیده میشود و بدین ترتیب از وارد آمدن خسارات جدی به گله جلوگیری به عمل می آید. دلیل انجام این کار جلوگیری از بیماری هم خواری در پرندگان میباشد، هم خواری یا کانیبالیسم یک بیماری مسری (واگیردار) میباشد که طی آن یک پرنده به پرنده دیگر حمله کرده و باعث زخمی شدن و پر چینی پرنده مقابل میگردد و سایر پرنده ها نیز به صورت ناخود آگاه این عمل را انجام داده و بدین ترتیب این بیماری به کل گله سرایت میکند و باعث وارد آمدن ضرر های زیادی به صاحبان گله میشود. عمل نوک چینی در هر سنی انجام میشود، ولی بهترین زمان برای نوک چینی 6 الی 8 روزگی می باشد زیرا در صورت قطع شدن نوک پرنده در این سن امکان رشد مجدد نوک پرنده در آینده وجود ندارد. البته این کار نیاز به مهارت و ظرافت خاصی دارد و در صورت انجام هر عمل اشتباه یک جوجه را از بین خواهد برد. معمولا پرورش دهندگانی که تجربه کافی ندارند عمل نوک چینی را پس از رسیدن جوجه ها به سن یک الی دو ماهگی انجام میدهند، چون در این حالت نوک پرنده ها به اندازه کافی رشد کرده و با سوراخ بینی آنها فاصله زیادی دارد و احتمال انجام اشتباه خیلی کم میشود. نوک چینی در پرندگانی مانند مرغ، خروس، بوقلمون، بلدرچین و اردک انجام میشود.

نوک چینی طیور

دلایل انجام نوک چینی در پرندگان

پرندگان از نوک خود به علاوه برای خوردن غذا به عنوان یک سلاح تدافعی و تهاجمی بهره می برد و در صورت احساس خطر با نوک خود به طرف مقابل حمله ور می شود. در شرایطی مانند وقوع بیماری کانیبالیسم، کمبود غذا، افزایش شدت نور و سایر موارد میزان تهاجم در پرندگان افزایش یافته و باعث وارد آمدن صدمات جدی به آنها می شود. با انجام عمل نوک چینی از میزان این صدمات به شدت کاسته میشود.

مزایای نوک چینی در پرندگان

نوک چینی در پرندگان هم مزیت دارد و هم عیب، ولی مزایای آن بیشتر از معایب آن می باشد. البته ناگفته نماند برخی ترجیح خود را بر نچیدن نوک پرندگانشان می دهند و از این کار صرفنظر می کنند. از جمله مزایای چیدن نوک پرندگان می توان به موارد زیر اشاره نمود: 1- خود خواری در پرنده از بین می رود. 2- نوک زدن پرندگان به همدیگر بی ضرر خواهد بود. 3- احتمال وقوع بیماری کانیبالیسم در گله از بین میرود. 4- از ریخت و پاش غذا جلوگیری به عمل می اید و به همین دلیل در مصرف غذا صرفه جویی میشود. 5- میزان رشد گله در یک سطح خواهد ماند.

روش های نوک چینی در پرندگان

1- روش مکانیکی: در این روش عمل نوک چینی به صورت دستی و با استفاده از یک چاقو یا قیچی انجام میشود، این روش وقت گیر میباشد و برای تعداد زیاد کاربرد ندارد. در این روش عمل نوک چینی با درد همراه میباشد و احتمال رشد دوباره نوک ها وجود دارد.

2- روش تیغه داغ: در این روش نوک پرنده را داخل سوراخی قرار می دهند و یک تیغه داغ با عبور سریع باعث قطع شدن سر نوک میشود. به دلیل داغ بودن تیغه بافت های سلولی فعال کشته میشود و احتمال رشد مجدد از بین می رود و درد جوجه نیز کمتر میباشد.

3- روش الکتریکی: در این روش با استفاده از یک جریان الکتریکی قوی باعث سوزانده شدن نوک پرنده میشود.

4- روش اشعه فرو سرخ: در این روش نیز قطع شدن نوک پرنده با استفاده از اشعه فرو سرخ صورت می گیرد، درد پرنده کمتر می باشد و خونریزی کمتری نیز صورت می گیرد و میزان استرس وارد شده به پرنده نیز کمتر از سایر روش ها خواهد بود.

نوک چینی پرنده

لطفا توجه فرمایید که عمل نوک چینی باید توسط افراد خبره و ماهر صورت گیرد و به دلیل طاقت فرسا بودن این عمل، هر گونه خستگی در طول کار باعث مرگ جوجه یا از بین رفتن نوک او میشود. استرس وارد شده به پرنده تا 10 روز نیز ممکن است به طول بینجامد ولی در عوض از کانیبالیسم در پرندگان جلوگیری میکند.

تخم نطفه دار انواع پرنده و همچنین انواع دستگاه جوجه کشی در شرکت آریا طیور با ضمانت و کیفیت بالا به فروش میرسد . امکان ارسال به سراسر کشور