تخم نطفه دار اردک

پرورش و فروش تخم نطفه دار اردک با بهترین کیفیت

برای خرید و مشاوره و راهنمایی تماس بگیرید: 09100900674

قیمت تخم نطفه دار اردک محلی 14000هزارتومان

قیمت تخم نطفه دار اردک ماندارین 80.000هزار تومان

قیمت تخم نطفه دار اردک زینتی کالارین 80.000هزار تومان 

  • ارسال در عرض 48 ساعت پس از جمع آوری تخم نطفه دار اردک

  • بسته بندی بصورت منظم و در داخل پوکه نرم درخت

  • تست و برسی محصول قبل از ارسال

  • امکان ارسال به تمام نقاط کشور و کشور های همسایه

  •  ارسال با انواع شرکت های باربری سریع و با اطمینان

  • مشاوره رایگان 

جهت سفارش محصول اینجا کلیک کنید
دستگاه جوجه کشی مخصوص تخم نطفه دار اردک
توجه  جهت استعلام قیمت روز تخم نطفه دار اردک لطفا با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید
خرید تخم اردک
خرید تخم اردک
اردک
Duck
Duck

اردک Duck

برای خرید و مشاوره و راهنمایی تماس بگیرید: 09100900674

مرغابی یا اردک یا بَت نامی است که معمولاً برای تعدادی از گونه‌های مرغابی سانان در خانواده اردکیان به کار می‌رود.

اغلب پرندگان آبی هستند که هم در آب دریا و هم در آب شیرین زندگی می‌کنند. 

گونه‌های زیادی از مرغابی در دنیا هستند که هنوز شناخته نشده‌اند.

این پرنده پرهای چربی دارد تا با تماس به آب، پرها خیس نشود و پرنده پس از خارج شدن از آب سنگین نشود.

تاریخچه اردک: یکی از اولین گونه‌های پرندگان است که توسط آدمی اهلی شده‌ و مصریان باستان اقدام به جوجه‌کشی از این پرنده نمودند. 

خصوصیات اردک: مرغابی پرنده‌ای با بدن کشیده و پاهای کوتاه است که باعث می‌شود بدنش نزدیکِ زمین قرار گیرد.

درازا و حجم بال مرغابی نسبت به سایر طیور متوسط است و مرغابی اهلی بدین دلیل به خوبی نمی‌تواند پرواز کند. 

نژادهای اهلی مرغابی اردک: 

  • نژاد پکین: منشأ این نژاد کشور چین است و درحال حاضر بیشتر مزارع پرورش اردک گوشتی در آمریکا از این نژاد استفاده می‌کنند. 
  • این نژاد تخمگذار خوبی نیز هست به طوری که سالیانه بین ۱۵۰ تا ۱۸۰ عدد تخم می‌گذارد و وزن هر یک عدد تخم آن در حدود ۸۵ گرم بوده و رنگ پوسته آن سفید کرمی ویا سبزفام است.
  • این نژاد دارای بدنی کشیده و سینه‌ای پهن بوده و رنگ آن سفید کرمی و رنگ پوست آن زرد و رنگ منقار و پاها پرتقالی است.
  • وجه تمایز مرغابی نر از ماده، وجود دو پر کوچک تابیده در منتهای الیه دم است. بهترین سن برای عرضه در بازار سن ۸ تا ۱۲ هفتگی است و در این سن وزن اردک بین ۲ تا ۳ کیلوگرم خواهد بود، و پس از آن بتدریج از کیفیت گوشت کاسته می‌شود.
  • این نژاد آرام بوده وشرایط محیطی را بخوبی تحمل می‌کند و در مقایسه با سایر نژادها از بال کوچک‌تری برخوردار است و زیباتر به نظر می‌رسد.
  • مرغابی ماده آن علاقه چندانی به خوابیدن بر روی تخم ندارد.
  • نژاد روئن: منشأ این نژاد شهر روئن در ایالت نرماندی فرانسه است که نامش نیز از آنجا گرفته شده‌است.
  • تا حدودی شبیه نژاد پکین است و در اصل از نژاد اردک وحشی مالارد منشعب شده و مرغابی نر آن دارای بال و پرهای زیبای آبی و سبز و سیاه است و در لابلای آن خطوطی سفید قرار دارند.
  • جثه نرها از جثه ماده‌ها بزرگ‌تر است.
  • مرغابی ماده آن علاقه چندانی به خوابیدن بر روی تخم ندارد. ماده مرغابی‌ها سالیانه ۸۰ عدد تخم می‌گذارند که رنگ پوسته تخم خاکستری آبی‌فام تا سبز می‌باشد. گوشتشان بسیار لذیذ و خوش‌خوراک است.
  • نژاد ایلسبوری:
  • مرغابیی تنبل و سنگین ‌وزن از اردک‌های نژاد گوشتی است که منشأ آن دره ایلسبوری در حومه شهر لندن در انگلیس است، و وزن مرغابی نر آن در حدود ۵/۴ کیلوگرم و وزن مرغابی ماده در حدود ۴ کیلوگرم است.
  • این نژاد برای تولید گوشت مناسب است.
  • مرغابی ایلسبوری منقاری بلند، راست وبه رنگ سفید صورتی فام، و پاهای پرتقالی رنگ دارد و برخلاف رنگ پوست سایر نژادهای مرغابی که معمولاً زرد است رنگ پوست مرغابی ایلسبوری سفید است.
  • میزان تولید تخم آن سالیانه در حدود یکصد عدد تخم است.
  • نژاد آنکونا:
  • این مرغابی جزو نژادهای گوشتی است و معمولاً جوجه‌های آن به رنگ شوکلاتی و سفید و اردک‌های بالغ به رنگ سیاه و سفید اند.
  • سر و گردن و سینه معمولاً به رنگ سفید و باقی اجزای بدن به رنگ سیاه است.
  • نژاد خالدار استرالیایی:
  • این نژاد در سال ۱۹۲۰ میلادی در آمریکا بوجود آمد ودر سال ۱۹۲۸ برای اولین بار به نمایش گذاشته شد، این نژاد از تلاقی نژادهای مالارد، دم دراز وکال وبرخی نژادهای خالدار از گله‌های اردک وحشی استرالیایی بوجود آمد.
  • اندازه جثه این مرغابی‌ها حد واسطی بین گونه مالارد نوک دراز و گونه کال نوک کوتاه می‌باشد. این نژاد از لحاظ رنگ واریته‌های مختلفی نظیر:
  • سرسبز، سر آبی وسر نقره‌ای دارد.
  • اردک خالدار استرالیایی تخمگذار خوب و مادری ممتاز است.
  • جوجه مرغابی‌های بسیار فرز و چالاکی دارد واز لحاظ قدرت پرواز همانند نژاد کال پرندگانی توانا هستند.

جایگاه مرغابی اردک: 

از حیواناتی به شمار می‌رود که علاقه زیادی به آب دارد و بسیاری گمان می‌کنند که زندگی در خشکی برای حیوان با لذت و رضایت همراه نیست.

ولی باید دانست که برخلاف تصور، تجربه نشان داده‌ است که اردک خیلی زود به تغییر محیط و وضع موجود عادت کرده وبه آسانی قادر است کمبود آب و دریاچه و امثال آن را با مراتع و علف زارهای سبز و خرم جبران نموده وحتی پرورش به طریقه بسته را به نحوی که در مویر سایر طیور اهلی جریان دارد به آسانی و خوبی تحمل نماید تخم نطفه دار اردک.

تغذیه اردک:

برخلاف سایر انواع طیور اهلی، جوجه مرغابی ها از همان ساعات اولیه خروج از تخم، علاقه عجیبی به خوردن غذا از خود نشان می‌دهند و معمولاً در چنین هنگامی بهتر است از خوراک‌هایی که در آب وجود دارد یا مواد غذایی که منشأ حیوانی دارند برای تغذیه جوجه استفاده شود.

ولی چنانچه این کار مقدور نباشد می‌توان روزی پنج الی شش بار مقداری آرد سبوس و پودر شیر و آرد مواد علوفه‌ای را به صورت خمیر درآورده ودر اختیار جوجه‌ها قرار داد.

تجربه نشان داده‌است که ترکیبات مزبور که البته می‌توان اجزای آن را با مواد غذایی و علوفه و دانه‌های دیگر تعویض نمود، غذای کامل و خوبی برای اردک‌ها به شمار می‌رود و به‌خصوص در رشد و نمو جوجه‌ها تاثیر زیادی دارد.

رشد جوجه اردک نسبت به سایر طیور اهلی کم و تخم نطفه دار اردک بیش سریع تر است واگر غذا به میزان کافی و متعادل در اختیار حیوان گذاشته شود، حیوان رشد عجیبی خواهد کرد.

تغذیه حیوان از دو هفتگی به بعد تدریجاً کم شده ودر سن سه تا چهار هفتگی تعداد دفعات غذا به دو بار در روز تقلیل می‌یابد.

 

عکس های اردک 

اردک
اردک
اردک
اردک
فروش تخم اردک
تخم نطفه دار اردک

فیلمی از دوستی چندساله پسربچه و اردک ⇓

پرورش اردک   

برای خرید و مشاوره و راهنمایی تماس بگیرید: 09100900674

مقدمه : از ارامنه بسیار قدیم نگاهداری اردک مورد علاقه کشاورزان و روستائیان بوده است هم اکنون نیز در روستاهای ایران بخصوص در شمال سواحل دریا روستائیان علاقه زیادی به نگاهداری و پرورش نژادهای محلی اردک نشان می دهند به طوری که هر دهقان تعدادی اردک در اطراف منزل خود پرورش می دهد این اردکها اغلب به طور طبیعی و آزاد پرورش داده می شوند و غذای خود را از اطراف مدرسه بدست می اورند اخیرا در کشورها پرورش متمرکز وصنعتی اردک به مقیاس وسیع متداول شده است رشد سریع اردک کیفیت گوشت و میزان تخمگذاری قابل توجه بعضی از نژادهای اردک سبب شده است که پرورش این پرنده مانند مرغ و بوقلمون به طور وسیع و صنعتی متداول گردد تجربیات حاصله و مطالعات انچام شده به خوبی نشان داده است که پرورش متراکم و صنعتی اردک مانند مرغ خانگی کاملا به سهولت امکان پذیر است بخصوص اینکه پرور ش اردک از نظر فنی و عملی به مراتب اساتر از نگاهداری طیور دیگر اهلی است زیرا برای نگاهداری اردک احتیاج به جایگاههای مفصل مانند مرغ نیست بلکه می توان انها رابه اسانی در چراگاههای طبیعی و حتی با گیاهانی که در اب میرویند پرورش داد از طرفی مقاومت اردک در برابر عوامل طبیعی و بیماری نیز بیشتر از مرغ می باشد و نژادها مختلف اردک به خوبی بخصوص در مراحل اولیه زندگی با روش پرورش محدود عادت می کنند .
از اینرو با توسل به پرورش اردک می توان به راحتی نبع خوبی از تولید پروتئین حیوانی برای کشورهای در حال رشد تامین نمود
در وهله اول منظور از پرورش اردک تولید گوشت است این پرنده از نظر سرعت تولید گوشت بسیار قابل توجه است بعضی از افراد به گوشت اردک علاقه وافری دارند و حتی مزه و طعم ان را به گوشت مرغ ترجیح می دهند در شمال ایران استفاده از گوشت اردک برای تهیه بعضی از غذاهای مخصوص و بومی به طور وسیعی متداول است تقاضا برای تخم اردک بسیار محدود است تخم اردک درشت تر از تخم مرغ معمولی است ولی قیمت ان در بازار کمتر از تخم مرغ می باشد واز طرفی خریدار کمتری دارد در اروپا برای بعضی از شیرینی جات از تخم اردک استفاده می کنند زیرا قیمت ان ارزانتر بوده وبه اضافه معمولا زرده ان پررنگتر است.
در وضع کنونی در پرورش اردک بیش از اینکه مسائل فنی و تکنیکی در بین باشد مسئله مربوط به ان در بدو امر ممکن است سبب بوجود امدن ناراحتی هائی برای تولید کننده گردد زیرا اغلب مردم در کشور ما و بخصوص شهرنشین ها از اشنائی با گوشت اردک ویاتخم انها بیگانه هستند ولس چنانچه بتوان گوشت کافی وبخصوص باقیمت مناسب بوجود اورد ودر اختیار علاقمندان قرار داد شکی نیست که دیر یا زود این رشته نو تولیدی نیز جای خود را در عرضه رقابت باز خواهد نمود
از طرفی وضع عرضه گوشت اردک بسته به قیمت گوشت طیور دیگر ووضع انها داد ولی به طور کلی همانطور که در سایر کشورها پرورش صنعتی اردک نسج گرفته و پیشرفت یافته است در کشور ما بخصوص در نقاط مناسبی مانند شمال ایران شانس موفقیت و یافتن بازارهای مطمئن زیاد است
در وضع کنونی پرورش اردک در امریکا و اروپا به سرعت پیش می رود به طوری که در سال 1997 در حدود 2/4 میلیون تن اردک پرورش داده شده است و اکنون تولید اردک به بیشتر از این مقدار رسیده است در انگلستان و نیوزیلند و ایرلند پرورش اردک بیش از امریکا توسعه یافته است به طوری که امروزه در کشورهای ذکر شده پرورش گاههای بزرگی از اردک وجود دارد که در برخی از انها تا 300000 اردک پرورش داده میشود در ایران متاسفانه هنوز فعالیت چشم گیری در این زمینه صورت نگرفته است و پرورش اردک اغلب به طور طبیعی و کوچک صورت می گیرد ولی این امیدواری وجود دارد که پرورش صنعتی اردک نیز مانند پرورش مرغ و بوقلمون مورد توجه قرار گیرد.
تاریخچه پرورش اردک : اولین گزارشی که از اردک بجای مانده است در حدود 185 سال قبل از میلاد مسیح بوده است که ضمن اشاره به وجود انواع مرغ و خروسهای اهلی ووحشی اسمی نیز از اردک و غاز میبرند بعدا شاعر ودانشمند یونانی که 116 سال قبل از میلاد مسیح کیزیسته است در کتاب خود از علاقمندی یونانی ها و رومی ها به پرورش اردک یاد کرده است و بالاخره کولومل در کتاب خود از ارک نام برده است
وجود اردک در افریقا و مصر قدیم از عهد هیرو کلف ثابت شده است زیرا نقشهای بسیاری از اردک از این دوره باقی مانده است ولی باید دانست که در زمان مزبور حیوانات اغلب بهصورت وحشی نشان داده میشدند ولی در زمان سلطنت تینیت ها و ممفیت ها که تمدن مصریان قدیم به اوج خود رسید افرادی به پرورش حیواناتی نظیر گاو وحشی و غزال و کبوتر و غاز و اردک علاقه زیادی نشان می دادند
در نزد ایرانیان قدیم نیز ضمن نقوشی که روی بناها و سنگ های کردستان و شوش به دست امده تصاویر مرغهای خانگی و بخصوص غاز و مرغابی نیز دیده میشود که این امر نشان دهنده اشنائی ارین ها با پرورش پرندگان بوده است .
در هندوستان و چین قبل از کشف امریکا در انجا زندگی میکرده اند به شدت متداول بوده است افراد مذبور که پس از کشف قاره امریکا به هندیان معروف شدند علاقه زیادی به پرورش اردک نشان می دادند اردکهای پرورش یافته توسط ایشان به اردکهای هندی معروف شده اند و نزاد امروز نیز مشتق از ان می باشد
از قرن پانزدهم به بعد پرورش اردک به طور علمی و صحیح در امریکا و اروپا متداول گردید از سال 1550 به تدریج نژادهای اردک اهلی از امریکا به کشورهای ارو پائی مانند فرانسه و ایتالیا و انگلستان برده شد و پرورش ان رواج گرفت به طوری که امروز در اغلب نقاط دنیا و بخصوص در گشورهای اروپائی و امریکائی پرورش بطور وسیعی انجام میگیرد
براساس اخرین امار سازمان خواربار جهانی اف آ او تولید اردک در قاره های مختلف در جهان در سال 1997 به قرار زیر است

جهان 2/445/361 تن
آفریقا 52/189 تن
آمریکای شمالی و مرکزی 71/080 تن
آمریکای جنوبی 30/987
آسیا 1/990/683 تن
اروپا 294/248 تن
.اقیانوسیه 6/182
فصل اول
نژادهای اردک
تعدادی از نژادهای اهلی اردک در نقاط مختلف گیتی استاندارد شده است اغلب منشا این نژادها از اردکهای وحشی هستند که به طور وسیعی در شرق اسیا و جنوب امریکا وجود دارند این نژادها در نتیجه اهلی کردن و مواظبتهای دیگر و انتخاب و سلکسیون متمادی از نظر میزان رشد و تولید تخم مرغ نسبت به اجداد اولیه خود کاملا اصلاح شده اند به طوری که امروزه برخی از نژادهای اردک استاندارد شده چند برابر نژادهای اولیه تخم گذاری می کنند و ازنظر تولید گوشت و نیز سرعت رشد انها به میزان قابل توجهی افزایش یافته است
از نظر بهره معمولا نژادهای ازدک
تعدادی از نژادهای اهلی اردک در نقاطمختلف گیتی استاندارد شده است اغلب منشا این نزادها از اردکهای وحشی هستند که به طور وسیعی در شرق اسیا و جنوب امریکا وجود دارند این نژادها در نتیجه اهلی کردن و مواظبتهای دیگر و انتخاب وسلکسیون متمادی از نظر میزان رشد و تولید تخم مرغ نسبت به اجداد اولیه خود کاملا اصلاح شده اند به طوری که امروزه برخی از نژادهای اردک استاندارد شده چند برابر نژادهای اولیه تخ گذاری می کنند و ازنظر تولید گوشت و نیز سرعت رشد انها به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.
ازنظر بهره معمولا نژادهای اردک را می توان به تیپ های گوشتی و تخمی و زینتی تقسیم نمود شناسائی ظرفیت ژنتیکی نژادهای اردک از نظر تولید بسیار مهم است زیرا به تولید کننده کمک بسزائی میکند بدین ترتیب چنانچه منظور تولید کننده پرورش از نظر گوشت باشد باید نژادهائی را انتخاب نمود که ظرفیتژنتیکی انها از نظر تولید گوشت مناسب ویا چنانچه منظورتولید کنندهههههههههه پرورش از نظر گوشت باشد باید نزادهائی را انتخاب کند که ظرفیت ژنتیکی انها از نظر تولید گوشت مناسب ویا چنانچه منظور تولید تخم و گوشت تواما باشد باید نژادهای مناسب را برای این منظور شناخت و انتخاب کرد بدین ترتیب از نظر اقتصادی شناسائی نژادها برای تولید کننده مفید و بلکه واجب است
به طور کلی نژادهای اردک از نظر اقتصادی به دو دسته تقسیم میشوند:
1-دسته ای که برای تولید گوشت ظرفیت دارند 2-دسته ای که تولید تخم انها زیاد است
نزادهای اردکی که در این دو دسته کلی استاندارد شده است تقریبا محدود می باشند ولی مطالعاتی که در نژادهای بومی نقاط مختلف گیتی انجام شده است نشان داده است که بیشتر نزادهای اهلی اردک ظرفیت زیادی برای پیشرفت کافی از نظر تولید گوشت و تخم دارند بعضی از نژادهای اردک در حدود 250 تخم در ساب می گذارند شکی نیست که این ظرفیت تولیدییی وقتی حاصل میشود که شرائط محیطی و نگاهداری کاملا مناسب و تحت کنترل باشد.
در مورد گوشت نیزنتایج حاصله از پرورش بعضی از نژادهای اردک بسیار قابل توجه بوده است مسئله ای که در این مورد مطرح میشود نسبت چربی به گوشت در نزادهای مختلف اردک می باشد بخصوص طرز قرار قرار گرفتن چربی در زیر پوست از نظر بازار اهمیت زیادی دارد زیرا هرچه چربی کمتر باشد ارزش نزاد از نظر بازار بیشتر است . مثلا در نژاد پکین 25-30 درصد وزن قاب استفاده را اغلب چربی تشکیل می دهد که زیاد مطلوب نیست به وسیله کارهای ژنتیکی و اصبلاح نژاد و سلکسیون در روی نژادها می توان مقدار چربی را کاهش داد و برمقدار گوشت افزود به عنوان مثال اکنون در بعضی از مزارع مخصوص پرورش اردک در اروپا و امریکا نژاد گوشتی رادر 7 هفته به وزن 2/25- 2/70 کیلوگرم وزن زنده می رسانند که این مقدار وزن در چنین مدت کوتاهی بسیار جالب توجه می باشد با توجه به نکات فوق مسلم میشود که قدم در مورد پرورش اردکانتخاب بهترین نژاد برای هدف مورد نظر می باشد.
نژادهای مهم اردک به قرار زیر است :
الف-نژادهای گوشتی اردک : مهمترین نژادهای گوشتی اردک عبارتند از:
1-نژاد روان: این نژاد امروزه یکی از بهترین نژادای تخمی گوشتی شناخته شده است از نظر شکل ظاهری پرنده زیبائی به شمار میرود اولین بار این نژاد در شهر روانن در ناحیه نرماندی فرانسه پرورش داده شده است و اغلب اردکها گردن سبز می باشند جثه این نژاد بزرگ و کشیده و پشت مسطح می باشد. سنگینی و درشتی بدن طوری است که پرنده به اسانی اردکهای معمولی قادر به حرکت نیست.
سر بزرگ منقار قوی وزرد رنگ اطراف چشمها سبز سوراخ منخزین سیاه رنگ چشم سیاه پنجه ها پهن و زرد رنگ می باشند از نظر رنگ نر و ماده در این نژاد اختلاف دارند در نرها رنگ سر و گردن سبز تر و اطراف گردن دارای طوقه سفید است رنگ پشت خاکستری براق و جلوی سینه قرمز بلوطی است رنگ ناحیه شکم سفید متمایل به خاکستری است رنگ دنبالچه سیاه و براق است بالها دارای رنگ خاکستری تیره ب انعکاس تیره با انعکاس ابی می باشد پرهای انتهای دم سیاه رنگ بوده وبه طرف بالا پیچ خورده است رنگ نرها زیباتر از رنگ ماده ها می باشد جثه نرها نیز از جثه ماده ها بزرگتر است رنگ براق و در خشان اردکهای نر در طی تابستان تیره تر می شود ولی در اوائل پاییز که دچار پرریزی می شوند دوباره پرهای روشن و براق رشد می کنند.
از نظر رنگ اردکهائی که خاکستری روشن می باشند به نام رو آن فرانسوی و دسته ای که خاکستری تیره هستند به نام روان انگلیسی نامیده می شوند جور دیگری از این نژاد وجود دارد که سفید رنگ است و ندرتا یافت میشود
وزن جوجه اردک در این نژاد در سه ماهگی به 1/5 کیلوگرم و حتی بیشتر می رسد وزن در هنگام بلوغ در نرها 3/5-4 کیلوگرم ودر ماده های بالغ 3-3/5 کیلو گرم می باشد
گوشت این نژاد لذیذ و خوش طعم و پوست ان سفید است د متوسط تخم گذاری در این نژاد 80-100 عدد بوده و رنگ پوسته تخم مرغ خاکستری ابی تا سبز می باشد در بعضی از مزارع از امیخته گری این نژاد با نژادهای دیگر مانند بربری استفاده می کنند امیخته های حاصله به سرعت رشد کرده و کیفیت گوشت انها نیز بهتر از نژاد خالص است در این مورد برای امیخته گری از خروس بربری و مرغ روان استفاده میشود.
20 نژاد ایلیسوری: اولین بار این نژاد در دره ایلبسوری در 80 کیلومتری شهر لندن ودر ناحیه بو کینگ همشائر پرورش داده شده است از اینرو به این نام معروف شده است یکی از نژادهای بسیار خوب گوشتی می باشد رنگ این نژاد در هر دو جنس سفید است
بدن درشت پهن و طویل وعمیق بوده و بخصوص رشد قسمت سینه خوب است شکل بدن است وبه طور ملایم از پشت کاملا مستقیم شد از نظر کیفیت گوشت نژاد قابل توجهی است منقار این نژاد گلی رنگ و بلند می باشد میزان تولید تخم در انها در حدود100عدد در سال می باشد
نژاد بربری : محل اولیه این نژاد در امریکا و برزیل و پاراگوئه بوده است ولی امروزه در تمام دنیا منتشر شده است اختلاف قابل توجهی در جنس های مختلف این نژاد وجود دارد وزن نرها در این نژاد در سن 16-20 هفتگی 4/5-5/9 کیلو وزن ماده ها 3/25کیلوگرم است علاوه بر پرورش این نژاد به طور خالص برای امیخته گری با نژادهای دیگر نیز از خروسهای این نژاد استفاده میشود امیخته های حاصله اغلب دارای رشد مناسبی هستند کیفیت گوشت و طعم در این نژاد خوب است
بدن در این نژاد بلند و عرض ان نسبتا زیاد شانه ها برجسته پشت طویل و پهن و مستقیم رشد سینه مناسب سر نسبتا ضخیم در بالای سر چند پر کاکل مانند وجود دارد که در موقع تحریک و عصبانیت پرها سیخ شده و در بالای سر قرار می گیرد در نتیجه منظره جالبی به پرنده میدهد. در نرها در قاعده منقار یک برجستگی وجود دارد در دم پرهای بلند و شکننده ای قرار دارد بالهای این نژاد تقریبا پر رشد می باشد از اینرو هرچند وقت یکبار باید بالها را قیچی کرد و کوتاه نمود و الا به راحتی قادر به پرواز خواهند بود و نگهداری انها مشکل خواهد بود رنگ ساق پا در این نزاد تیره و گاهی زرد رنگ می باشد
از نظر رنگ پر و بال دارای جورهای سیاه و سفید و برنزی است جور سفید از نظر جثه کوچکتر از دو نوع دیگر می باشد در جور برنز انواع برنز اابی و برنز خاکستری دیده میشود ولی نادر و کمیاب هستند در جور برنزها پرها به رنگ سیاه برنزی با انعکاس سبز بوده و در روی هریک از بالها رنگ سفید به صورت مثلث وجود دارد جور سیاه دارای پر وبال سیاه و منقار قرمکز و چشم های خر مائی رنگ می باشد
تولید تخم مرغ در نژاد نسبتا کم است مدت جوجه اوری این نزاد 32-35 روز است
نژاد پکن : نژاد پکن امروز پیش از نژادهای دیگر اردک مورد توجه پرورش دهندگان قرار گرفته است منشا ومبدا این نژاد از ناحیه پکن در چین بوده است و اولین بار در سال 1873 به عنوان یک نزاد مشخص معرفی شده است در بیشتر مزارع مخصوص پرورش اردک گوشتی در امریکا از این نژاد استفاده میشود بدن درشت و عمیق و پهن بوده و رنگ ان سفید کرمی است امتداد بدن از شانه به طرف بدن شیب دار بوده به طوری که دم و قسمت خلفی بدن نزدیک زمین قرار گرفته است این طرز ساختمان بدن و همچنین طرز راه رفتن پرنده را شبیه به پنگوئن ها میسازد طرز ساختمان بدن سبب شده است که حیوان نتواند به اسانی روی زمین جفت گیری کند از اینرو برای جفتگیری باید درا اب برود سر در این نژاد بزرگ چشم ابی تیره نوک کوتاه پهن رنگ نوک زرد نارنجی پشت عریض سینه فراخ

قسمت خلفی بدن پر رشد دم به طرف بالا کمی پیچ خوردگی پیدا کرده است پاها کوتاه و نارنجی می باشد پرهای این نژاد نرم و پرپشت است اختلاف کمی بین وزن نر و ماده وجود دارد در سن 7-8 هفتگی تولید 2/7-3/1 کیلو وزن می کنند وزن در نرهای بالغ 4 کیلوگرم ودر ماده ها 3/5 کیلوگرم است که به عقیده برخی از متخصصین گوشت این نژاد از نظر کیفیت زیاد مرغوب نیست از نظر تولید تخم مرغ تقریبا قابل توجه می باشد .
دسته نژادهای تخمی اردک:
نژاد خاکی کمیل: این نژاد اولین بار در سال 1910 توسط کمبل ازجفتگیری بین نژاد بزرگ و گوشتی رو ان ونژادهای تخمی اردک مانند نژاد دونده هندی بوجود امده است رنگ ان تقریبا خاکستری است روی گردن وسر وبال رنگ برنزه متمایل به سبز دیده میشود منقار قهو های وپاها زرد پررنگ است از نظر تولید تخم نژاد خوبی به شمار می رود و تولید تخم مرغ در این نژاد200-250 عدد در سال می رسد اندازه تخم مرغ حتی به 80 گرم می رسد وزن نرها در سرها 12-13 هفتگی در حدود 3/25 کیلوگرم است که در این سن به بازار فرستاده میشونده
نژاد دونده هندی: بهترین نژاد تخمی اردک به شمار میرود از نظر تخم گذاری این نژاد را میتوان با نژ اد لکهورن در مرغ مقایسه نمود اصل این نزاد از چین می باشد ولی به عقیده عده ای اولین بار در این نژاد در بلژیک و هلند دیده شده است.
از نظر تیپ بدن کاملا از نژادهای دیگر اردک متمایز است بدن کشیده و نیمهعمود با زمین به طوری که استخوان جناغ سینه محسوس نیست از اینرو فرم بدن شبیه به پنگوئن است گردن کاملا طویل مستقیم ونوک پهن و طویل و مستقیم و کمی شیب دار از عقب به جلو است رنگ در این نژاد قهو ه ای و برنز و سفیدددد است در نوع سفید رنگ کاملا سفید و تمیز و براق می باشد فرم بدن در تمام این انواع شبیه به هم است جثه نژاد را نر کوچکتر از نژادهای دیگر است ولی از نظر مقاومت در برابر بیماری و عوامل محیطی نژاد خوبی ب شمار می رود همانطوری که گفته شد این نزاد بهترین نژاد تخمی اردک در دنیا به شمار می رود اصولا نژادی است فعال و زرنگ پر وبال ان به خوبی رشد کرده است رنگ پوست در این نژاد زرد رنگ است وزن ان در ش هفتگی به 1/250 کیلوگرم می رسد و برای کباب مناسب می باشد تولید تخم مرغ در سال در حدود 200-300 عدد است اندازه ان بزرگتر از تخم مرغ می باشد ولی نسبت به نزاد کمیل ریزتر است وزن تخم در حدود 60 گرم است علاوه بر نژادهای ذکر شده تعدادی از نژادهای دیگر اردک نیز وجود دارد که دارای اهمیت زیادی نیستند که مهمترین انها نژاد دوکبراست.
نزاد دوکلر : این نژاد اولین بار در شهر دوکلر در ایالت نرماندی پرورش داده شده است نژادی است تقریبا گوشتی وزن متوسط در نرها در حدود 3/5 و ماده ها 3 کیلو است سینه پر رشد پشنت پهن امتداد پشت از جلو به عقب کمی شیب دار سر در نرها درشت و رنگ ان سبز براق است منقار بزرگ و خاکسترس چشمها براق و در ناحیه چشم خط سفید رنگی قرار گرفته است قسمت فوقانی گردن سبز رنگ جلو سفید رنگ بدن قهو ه ای سینه سفید و در قسمت پایین خاکستری و گاهی نارنجی است در ماده ها منقار سیاه بدن قهوه ای پا خاکستری تیره بوده و جلوی سینه سفید رنگ است تعداد تخم مرغ سالیانه 60-80 عدد و رنگ تخم مرغ خاکستری متمایل به سبز است .
نزادهای دیگر اردک که کم و بیش جنبه اقتصادی دارند عبارتند از نژاد کایاگا و بوف و نژاد ابی سوئدی است.
نزادهای زینتی اردک »: این نژادها از نظر اقتصادی وبهره اهمیتی ندارند ولی چون دارای پر و بال بسیار زیبا با رنگهای متنوع هستند به عنوان زینتی و تفننی نگاهداری و پرورش داده میشوند مهمترین این نزادها عبارتند از:
نزاد کال که بدن ان خیلی کوچک و جمع و جور است قالب و فرم بدن شبیه به نژاد پکن است ولی سر پهن و حجیم تر می باشد رنگ ان خاکسترس است
نزاد کاکل دار سفید و نژاد سیاه شرقی نیز جزو نژادهای زینتی بشمار میرود از این نزاد بعضی اوقات برای بتور انداختن و شکار کردن نزادهای وحشی اردک استفاده میشود نزادهای زینتی همگی دارای جثه کوچک بوده و تولید تخم نیز در انها کم وناچیز است از اینرو از نظر اقتصادی مورد توجه نیستند
10- نزادهای بومی:
در کشورهای مختلف از جمله در کشور ماتعدادی از نزادهای بومی و محلی اردک در گوشه و کنار یافت میشود که باید ظرفیت تولیدی انها مورد مطالعه قرار گیرد.
مطالعاتی که در سالهای اخیر در مورد بعضی از این نژادها صورت گرفته است به خوبی نشان داده که اغلب نژادهای بومی چنانچه مورد توجه قرار گیرند قابلیت وظرفیت پیشرفت کافی برای تولید گوشت و تخم مرغ دارند از اینرو میتوانند به طور اقتصادی مورد بهره برداری و پرورش قرار گیرند
فصل دوم
شکل ظاعری و اندام شناسی اردک
از نظر شکل ظاهر اردکها دارای اختصاصاتی هستند که انها را جزو رده پرندگان ابزی قرار می دهند و انها را از پرندگان خشکی زی مانند مرغ خانگی و بوقلمون جدا می سازد حرارت طبیعی بدن اردک 40/7 درجه سانتیگراد یا 105/3 درجه فارنهایت است تعداد نبض به طور متوسط 312 دفعه در دقیقه بوده و تعداد تنفس 16-28 بار در دقیقه می باشد 0
بدن حیوان نسبت به سایر طیور اهلی پهن و جمع و جور و نزدیک به زمین بوده سر بزرگ و قطر نوکها به یکدیگر برجستگی خاصی از نیمرخ در انها دیده نمیشود حجم نوک در اردکها نسبت به سایر طیور و بخصوص غاز زیادتر بوده وسطح بیشتری را نسبت به سر و جثه حیوان اشغال می کند نوک در محل اتصال به سر نازک تر از قسمت ازاد است از اینرو تقریبا به صورت یک بیلچه در امده است منقار یانوک از غشا صاف و هموار پوشیده شده است که لبه ان از یک قسمت شاخی پوشیده میشود مواد جامد غذائی که از اب گرفته میشود با فشار به داخل این پلاکها رانده میشود
گردن اردک کوتاه است و قطر ان نیز متوسط می باشد پرها تمام بدن اردک را پوشانیده است و غشای ضخیمی را در روی پوست تشکیل میدهد این پرها به خوبی روغنی شده اند و این امر مانع از رسیدن اب و رطوبت به پوست بدن میگردد.
در زیر پوست بدن اردک یک لایه ضخیم چربی وجود دارد این امر سبب جلوگیری از سرد شدنبدن پرنده در اب می گردد در حقیقت ماده عایقی را در سطح بدن تشکیل می دهد.
رشد پرهای بال اردکهای اههلی متوسط است از اینرو نژادهای اهلی نمی توانند به خوبی مانند نزادهای وحشی پرواز کنند.
دم در اردک از 24-20 پر بوجود امده است پاهای اردک کوتاه وپنجه ها پرده دار و پهن می باشد تعداد انگشتان سه عدد بوده و به وسیله پره به هم متصل شده است وضعیت پاها سبب شده است که راه رفتن اردکها به طریقه خاصی صورت گیرد به طوری که راه رفتن ناشیانه به نظر میرسد.
اردکهای نر وماده از نظر شکل ظاهر با یکدیگر متفاوت بوده و این اختلافات را می توان در اندازه وصدای انها ملاحظه نمود رنگپر در جنس نر کاملا درخشان و تند والوان بوده در حالی که در ماده ها تا ر کدر یکنواخت است که انرا حیوانی شناگر و غوطه ور معرفی میکند اغلب کم و بیش تیره است انتخاب از نظر گوشت اغلب در روی شکل بدن بخصوص از نظر پهن بودن جناغ سینه صورت می گیرد .
فصل سوم
پرور ش و نگاهداری اردک
جوجه کشی اردک:در موسساتی که پرورش اردک به طور وسیع و در شرائط صنعتی صورت میگیرد برای تهیه جوجه اردک ناگزیر به جوجه کشی طبیعی یا مصنوعی هستند جهت تهیه تخم مرغ های نطفه دار برای جوجه کشی باید در گله به تعداد معین مرغ و خروس اردک نگاهداری کرد درصد نطفه داری در اردکها کعکولا خوب است برای اینکه بهترین نتیجه از نظر تهیه تخم های نطفه دار به دست اید معمولا به ازا هر 5-6 اردک ماده یک اردک نر در گله رها می کنند نژادهای اردک گوشتی معمولا تخمشان کم است از اینرو تمام تخم های گذارده شده برای جوجه کشی بکار می رود و کمتر به عنوان خوراکی از ان استفاد میشود ولی در نژادهای تخمی که تولید تخم مرغ زیاد است باید تخمها از نظر شکل ظاهر دستچین شود وبهترین انها برای جوجه کشی نگاهداری و بقیه برای خوراک به مصرف میرسد .
در نژادهای تخمی اردک مانند مرغ معمولی تخمگذاری در تمام سال انجام میگیرد از اینرو همیشه و در تمام فصول میتوان از انها برای جوجه کشی استفاده نمود ولی در نژادهای گوشتی تولید تخم مرغ کم واغلب تخمگذاری در پایز و زمستان انجام می گیرد ودر اواخر بهار وتابستان اردکها تو لک رفته وعمل تخم گذاری تقریبا قطع میشود از اینرو در نزادهای گوشتی جوجه کشی تقریبا در اوائل بهار و پاییز صورت میگیرد اردکهائی که برای تهیه تخم جوجه کشیب از انها استفاده میشود باید بدنشان طویل و عمیق و پهن باشد وزود به سن بلوغ برسند در نزادهای گوشتی انهائی که دارای جناغ سینه پهن هستند تمایل به ذخیره چربی در بدن دارند اردکهائی که تخم انها کم و خاصیت نطفه داری و جوجه در اوریشان ضعیف است نباید برای جوجه کشی مورد استفاده قرار گیرند.
سن گله نیز از نظر نتیجه جوجه کشی در خور توجه است برای اینکه نتیجه جوجه کشی مناسب باشد باید سعی کرد تخم جوجه کشی از گله ای جمع شود که زیاد جوان یا مسن نباشند همچنین جیره غذائی انها از نظر پروتئین و املاح وویتامین ها کاملا غنی باشد وزن تخم در نزادهای مختلف اردک معولا بین 60-80 گرم و حتی بیشتر است ازتخمهای زیاد درشت و یا ریز نباید برای جوجه کشی استفاده نمود تخم جوجه کشی هرچه تازه تر باشد نتیجه بهتر است از اینرو باید حتی الامکان از تخم مرغهای کهنه استفاده نکرد تخم جوجه کشی در اردک باید دارای قالب مخصوص به خود بوده و کاملا تمیز باشد و ازتخمهای کثیف والوده نباید برای جوجه کشی استفاده کرد جفتگیری در اردک برای جمع اوری تخم جوجه کشی معمولا به صورت گله ای صورت میگیرد اغلب این روش سبب هم خونی میشود و خاصیت جوجه اوری را کاهش می دهد در اینگونه موارد می توان قبل از اینکه سبب همخونی میشود و خاصیت جوجه اوری را کاهش میدهد دراینگونه موارد میتوان قبل از اینکه همخونی شدید شود از امیخته گری با نژادهای دیگر استفاده نمود با رکورد گیری به طریقه لانه های تخم گذاری محبوس کننده و جفتگیری لانه ای بهترین در روستاها و مزارع کوچک از جوجه کشی طبیعی استفاده میشود به این منظور برای هر اردک یا مرغ کرچ بسته به جثه و نژاد وفصل 10 الی 15 تخم نطفه دار در نظر گرفته می شود اردک ماده معمولا در موقع خوابیدن در روی تخم ها مواظبت زیادی از انها نمی کند از اینرو نتیجه جوجه کشی اغلب پایین است برای رفع این اشکال اغلب روستائیان از مرغ کرچ برای این منظور استفاده می کنند
در شرائط صنعتی برای تولید جوجه اردک از ماشین جوجبهترین فامیل ها را شناخت و مورد استفاده قرار داده کشی استفاده میشود این ماشین ها ممکن است برقی یا نفتی بزرگ یا کوچک باشد شرائط ماشین به طور کلی شبیه به ماشین هائی است که برای جوجه کشی در مرغ معمولی به کار میرود از نظر حرارت تفاوت چندانی ندارد ولی برای اردک احتیاج به رطوبت بیشتری است از اینرو رطوبت ماشبین را به وسائلی افزایش داد.
عملیات چرخاندن و تهویه مانند اصولی است که در مورد جوجه کشی مرغ رعایت کمیشود مدت جوجه کشی در اردک مانند اغلب پرندگان 28 روز است ولی در بعضی نژادهای اردک مانند نژاد مسکوئی طول جوجه کشی 32-35 ذروز است از اینرو در هنگام جوجه کشی نژاد مزبور بای طول مدت جوجه کشی را افزایش داد
حرارت ماشین جوجه کشی برای اردک باید 37/5-38/2 درجه سانتیگراد باشد در ماشینهای کوچک جوجه کشی حرارت در هفته اول و دوم وسوم و چهارم باید ب ترتیب 37/8 و 38/3و39/5 درجه سانتیگراد باشد رطوبت ماشین جوجه کشی برای اردک باید بیشتر از رطوبت ماشین برای مرغ معمولی باشد تخمها را در جهت عمودی می خوابانند و روزانه حداقل 4 بار انها را می چرخانند برای اینکه رطوبت در روزهای اخر بالا رود باید اب گرم در داخل ماشین پاشید در طی مرحله جوجه کشی می توان تخمهای بدون نطفه یا نطفه مرده را تشخیص داد واز ماشین خارج نمود زیرا باقی ماندن انها در ماشین سبب فساد و الودگی ماشین شده و برای تخمهای جنین دار خطرناک است این عمل توسط بازرسی تخمها در برابر نور انجام می گیرد.
ماشین جوجه کشی را باید قبل از هر سری به دقت ضد عفونی نمود برای این منظور تماموسائل را باید شست و با مواد ضدعفونی کننده اغشته کرد بخور دادن ماشین با فرمل به ضد عفونی کردن کمک می کند به این منظور از پرمنگنات پتاسیم و فرمالین به همان نسبتی که برای ماشین جوجه کشی معمولی بکار می رود استفاده می شود.
نگاهداری جوجه اردکها: پرورش اردک بخصوص جوجه ان به مراتب اسانتر از پرورش جوجه مرغ معمولی است زیرا اصولا اردک به سرعت وسهولت با شرائط پرورش خو گرفته و در برابر عوامل محیطی و بیماری زا مقاوم است پروار کردن و چاق کردن اردک بهتر و اسانتر از جوجه کبابی صورت می گیرد.
از اینرو برای نگاهداری اردک احتیاج زیادی به لانه های مفصل و وسائل متنوع و بالاخره صرف وقت زیاد نیست مدتی که جوجه اردک به حرارت اضافی احتیاج دارد کمتر از جوجه مرغ است بعد از اینکه جوجه اردک از تخم خارج شد باید مدتی در داخل ماشین انها را نگاه داشت تا کاملا خشک شود سپس انها را در جعبه های تمیز و محفوظ ریخت و به مزرعه حمل می کنند برای گرم نگه داشتن جوجه اردکها را در اوائل زندگی از دستگاه مادر استفاده میشود این دستگاهها ممکن است زمینی و یا حتی قفسه ای باشند مادرهای زمین بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند زیرا جوجه اردکها به سهولت و به راحتی نمی توانند در روی توری قفسها راه بروند لانه هائی که برای پرورش جوجه اردکها یا اردکهای بالغ و جوان بکار میرود اغلب کوچک است به طوری که در هر قسمت ان 150-200 جوجه نگاهداری می شوند نکاتی که در پرورش اردک باید مورد توجه قرار گرفت به ترتیب عبارتند از:
الف:فضای لازم- چنانچه شرائط لانه مناسب باشد در امریکا استاندارد زیر از نظر فضای جایگاه برای پرورش اردک در سنسن مختلف مورد در نظر گرفته میشود.
هفته اول 30جوجه اردک در هر متر مربع
هفته دوم 22 جوجه اردک در هر متر مربع
هفته سوم 15 جوجه اردک در هر متر مربع
هفته چهارم 11 جوجه ارک در هر متر مربع
هفته پنجم 9جوجه اردک در هر متر مربع
هفته ششم 7 جوجه اردک در هر متر مربع
از هفته هفتم تا هنگام تخمگذاری 6-5 اردک در هر متر مربع
اگر شرائط لانه زیاد خوب نیست می توان مقدار کمی در هر متر مربع ریخت اگر منظور پرورش اردک از نظر گوشت باشد معمولا بین 10-7 هفتگی ب وزن قابل ارائه به بازار می رسند و باید سر بریده شوند
اگر اردک برای تولید تخم نگهداری میشود باید فضای کافی در جلوی لانه برای گردش در اختیار انها قرار داد.
ب- حرارت لازم :جوجه اردکها چنانچه در فصول مناسب پرورش داده شود زیاد به حرارت اضافی احتیاج ندارد ولی در فصول سرد و نامناسب باید انها را به طور مصنوعی و دستی گرم نمود
حرارت زیر ددستگاه مادر در سنین مختلف برای جوجه اردکها باید به قرار زیر باشد
هفته اول 32-33 درجه سانتیگراد یا 90درجه فارنهایت
هفته دوم 26/5درجه سانتیگررا یا 85 درجه فارنهایت
هفته سوم 24 درجه سانمتیگراد یا 75 درجه فارنهایت
هفته چهارم 18 درجه سانتیگراد یا 65 درجه فارنهایت
ازهفته چهارم به بعد جوجه اردکها را میتوان در حرارت معمولی لانه یعنی در حدود 15-18 درجع سانتیگراد نگاهداری کرد و از هفته پنجم به بعد انها را درگردشگاه و در حرارت محیط پرورش داد.
ج-دانه خوری واب خوری : از ابخوریهای ناودانی و معمولی برای اب دادن به اردک استفاده میگرددعرض و عمق ابخوریها باید کمی کمی بیشتر از ابخوری جوجه مرغ معمولی باشد برای اینکه در اوائل زندگی جوجه اردکها در داخل ابخوری نروند و خودرا خیس نکنند باید روی ابخوریهارا میله قرارداد و همچنین در زیر ابخوریها اگر توری سیمی قرار دهند به خشک شدن بستر کمک می کند.
برای غذا دادن به جوجه اردکها چنانچه غذا اردی است می توان از جعبه های مسطح معمولی استفاده نمود برای نگاهداری اردک وسایر طیور اهلی ابزی به هیچ وجه احتیاج به خوابگاه و نشیمنگاه نیست زیرا این دسته طیور برعکس مرغ معمولی به طور طبیعی و غریزی احتیاج به خوابگاه ندارند و ترجیح می دهند که در روی زمین استراحت نمایند در روزهای اول زندگی جوجه اردکها در تمام مدت شب باید از نور مصنوعی در لانه استفاده نمود از انواع مختلف دانه خوری و ابخوری می توان برای جوجه اردکها استفاده کرد ولی ب کار بردن دانه خوری های بزرگ و بشکه ای سبب صرفه جوئی از نظر کارگر میشود بعلاوه با این نوع دانه خوری همیشه میتوان غذای کافی در اختیار جوجه اردکها قرار داد معمولا برای این منظور از دانه خوریهای بشکه ای و اویزان استفاده میشود اندازه سطح انها در حدود 130سانتیمتر است و برای 100 جوجه تا اواخر هفته دوم کافی است از سه هفتگی تا هنگام فرستادن به بزار 3 دانه خوری برای این تعداد اردک کافی میباشد اگر دانه خوریها در گردشگاه قرار داده میشود باید سرپوش دار باشند تا از الودگی غذا جلوگیری بهعمل اید اب کافی و تمیز در تمام ساعات باید در اختیار جوجه اردکها قرار داد به این منظور از ابخوریهای معمولی ناودانی ویا بشکه ای استفاده میشود دمعمولا 2ابخوری سیفونی معمولی برای 250 جوجه اردک کافی است به مرور با افزایش سن باید این مقدار را افزایش داد به طوری که همیشه اب کافی در اختیار انها باشد.
پرورش اردک برای تولید تخم:
معمولا پرورش اردک برای تولید تخم کمتر صورت می گیرد زیرا در اغلب کشورها طعم تخم اردک زیاد مورد توجه مصرف کننده نیست و بیشتر بازار راغب و علاقمند به تخم مرغ معمولی است ولی اخیرا در بعضی از کشورهای ارو پائی مصرف تخم اردک متداول شده است بخصوص در قسمت شیرینی و بستنی سازی به مناسبت بزرگی تخم و رنگ زرده مورد توجه قرار گرفته است
بعضی از نزادهای اردک از نظر تولید تخم مرغ بسیار خوب هستن نژاد دونده هندی و خاکی کمیل از این جمله می باشند به طوری که طبق گزارشات حتی تولید سالیانه انها به 300 تخم میرسد اردکهائی که برای تولید تخم نگهداری میشوند از همان روز اول باید دو جنس به وسیله عمل شناخته شده و از هم جدا شوند معمولا جوجه خروسها را از بین میبرند زیرا پرورش انها از نظر گوشت مقرون بصرفه نیست و اردکهای تخمی را می توان در لانه های ساده و ارزان قیمت نگهداری کرد ولی باید فضای کافی در اختیار انها قرار داد از نظر بیماری اردکهای تخمی مقاوم تر از مرغ تخمی میباشد تخم اردک معمولا سفید بوده و اندازه انها بزرگتراز تخم مرغ معمولی است وزن تخم اردک در سال دوم تخمگذاری بیشششتر میشود میزان غذائی که برای تولید 100 گرم تخم در اردک مصرف میشود یک دوم بیشتر از این میزان در مرغ تخمی است از طرف دیگر تخم اردک به مناسبت بزرگ بودن برای حمل ونقل احتیاج به وسائل مخصوصی دارد که در بازار وجود ندارد و تهیه ان مستلزم مخارج اضافه است از اینرو برای حمل تخم اردک اجبارا باید از جعبه حاوی کاه استفاده نمود و این طریقه حمل تخم نیز بهداشتی نیست
برای اردکهای تخمی از نور مصنوعی نیز استفاده میشود استفاده صحیح از نور مصنوعی بخصوص در فصل پاییز و زمستان سبب جلو گیری از کاهش محسوس تولید تخم می گردد استفاده از نور در لانه اردکهای تخمی که از انها برای جوجه کشی استفاده میشود سبب ارامش اردکها می گردد از اینرو تخم بیشتری تولید می کنند
در مورد اردکهای تخمی باید از لانه تخمگذاری استفاده شود لانه تخمگذاری اردک را معمولا از چوب میسازند و اندازه ان 30*45 سانتیمتر است هرقسمت بوسیله دیواره ای به ارتفاع 35 سانتیمتر از سایر قسمتها جدا میشود ممکن است از لانه تخمگذاری دسته جمعی نیز استفاده شود لانه تخمگذاری را ممکن است در عقب یا در کنار لانه قرار داد برخی از پرورش دهندگان اردک از لانه تخمگذاری استفاده نمی کنند و اجازه می دهند تا اردک در روی زمین تخمگذاری کند در این صورت باید بلافاصله تخمها جمع اوری شود والا حیوان میل به مخفی کردن انها پیدا می کند
اگر از لانه تخم گذاری استفاده میشود ارتفاع ان از زمین نباید زیاد باشد حتی برخی از انها را در روی زمین قرار می دهند در داخل لانه تخمگذاری پوشال یا کاه میریزند تا اردک احساس راحتی بیشتری نموده و تشویق به تخمگذاری شود
لانه و جایگاه اردکها : اردکها به طور طبیعی به زندگی در اب علاقه دارند ولی در عین حال به اسانی با شرائط نگهداری محدود عادت می کنند معهذا برای اینکه محیط نگهداری انها خیلی از محیط دور نباشد.

چنانچه در جلوی سایبان و گردشگاه و احیانا جوی اب فراهم گردد سبب ارضای بیشتر اردکها می گردد.
برای نگهداری اردک احتیاج به ساختن لانه و جایگاههای مفصل نیست از اینروسرمایه گذاری از نظر لانه برعکس پرورش مرغ کم است اردکها را میتوان در جایگاههای ساده که باسقف ساده وشیب دار پوشانده شده است به خوبی نگاهداری و پرورش داد اصول بهداشتی در این لانه ها باید کاملا رعایت گردد بسته به شرائط محیط و سلیقه پرورش دهنده تیپ های مختلف ساختمانی ممکن است کمورد استفاده قرار گیرد ولی به طور کلی لانه طوری ساخته شود که گله را از باد و باران و طوفان و سرما .وگرما حفظ کند و حداکثر وسائل راحتی اردکها را فراهم سازد
به مسئله تهویه در لانه باید توجه فراوانی مبذول داشت اصولی که در این مرد باید رعایت شود عینا مانند ان چیزی است که در مورد نگهداری مرغ گفته شده است
اصولا باید دانست که اردکها بیشتر در خارج لانه هستند از اینرو ساختن لان ساده برای انها بیشتر مقرون به صرفه است در جلوی لانه باید گردشگاه مناسب در اختیار اردکها گذارد تا به طور ازاد در ان گردش نموده و بدوند ومعمولا برای هر اردک 2 متر مربع فضای گردش در جلوی لانه در نظر می گیرند در فضای گردش باید سایبان تعبیه دید استفاده از جویبار در فضای گردش برای غوطه ور خوردن اردکها ی جوان بدن فایده نیست ولی باید مواظب بهداشت انها بخصوص از نظر بیماریهای انگلی بوده در مورد استفاده جوجه اردکها از فضای گردش باید با احتیاط رفتار کرد زیرا جوجه هائی که کوچک هستند چون پر انهابه خوبی رشد نکرده است در ضمن غشای چربی زیر پوستی تشکیل نشده است و هنوز به اندازه کافی قوی نیستند نمی توانند به اسانی در برابر عوامل محیطی مقاومت ورزند از اینرو باید احتیاط از گردشگاه استفاده کنند و بخصوص در روزهای اول ودر روزهائی که هوا سرد و بارانی وطوفانی است اجازه استفاده از فضای گردش چمن یا علف وجود داشته باشد بهتر است برای شنا و غوطه ور خوردن اردکها می توان از جویهای جاری و یا حوضچه های کوچک و حتی ظروف کوچک مملو از اب استفاده نمود
نگاهداری اردکها: قبل از ورود جوجه اردکهای جدید به محل پرورش باید لانه را کاملا ضد عفونی نمود ودر کف لانه بستر جدیدپهن نمود برای بستر زیر پای اردکها ممکن است از کاه و پوشال استفاد کرد دستگاه مادر را معمولا در محل مناسبی قرار داده حرارت ان را به 30-32 در جه سانتیگراد می رسانند برای اینکه جوجه اردکها در روزهای اول زندگی از دوروبر دستگاه تولید حرارت دور نشده و دچار سر ماخوردگی نشوند دور ماشین مادر را به فاصله 50-60 سانتیمتر با دیواره ی توری یا نرده ای محدود می کنند وبعد از اینکه کمی بزرگتر شدند انها را بروی بستر منتقل می کنند رشد جوجه اردک نسبت به سایر طیور اهلی زیادتر و سریعتر است از اینرو باید همیشه غذا و اب کافی در اختیار انها گذارده شود در روزهای اول باید غذای اردی کاملا نرم داد ولی بعدا در سنین بالاتر از غذای ساچمه ای و بلغور می توان استفاده کرد در این صورت ریخت و پاش غذا کمتر از غذای اردی خواهد بود چنانچه هوا وفصل و همچنین بنیه جوجه ها مناسب باشد از پایان هفته دوم می توان اردکها را به چراگاه و گردشگاه فرستاد تا فعالیت کرده و بدوند ولی چنانچه هوا مناسب نیست یا جوجه ها ضعیف هستند بهتر است این عمل را از 5 هفتگی به بعد انجام دادجوجه اردکها رادر بعضی از کشورها حتی در 4-5 هفتگی نیز به بازار می فرستند در این صورت برای کباب مورد استفاده قرار می گیرند در بعغضی از کشورها بسته به سلیقه بازار انهارا در سنین بالاتر و وزن بیشتر روانه بازار می نمایند در این صورت اردکها راچاق وبه اصظلاح پروار کرده وروانه بازار می کنند
پروار کردن اردک نسبت به طیور دیگر اسانتر است و سریعتر انجام می گیرید برای این منظور در بیشتر کشورها از نژاد پکن استفاده می کنند در مورد نتایج پرواز کردن نزاد و انتخاب افراد اثر فراوانی دارد انتخاب باید در اردکهای جوان ورت گیرد قبل از اینکه به عنوان اردک کبابی به بازار فرستاده شود در این سن خروسها را به وسیله پرهای وسط دم که به طرف بالا تاخوردگی و جعد دارند می توان شناخت رشد عضلات سینه ورا نها در اردکهای انتخاب شده باید خوب و مناسب باشد
در اثر رژیم ها ی پرواری که قسمت اعظم انها از دانه هایپر انرژی تشکیلشده است اغلب چربی اضافه میشود این چربی در زیر پوست ودر بین امعا و احشا قرار می گیرد باید دانست ه گوشت اردکهای چاق که دارای مقدار زیادی چربی هستند اغلب مطلوب خریداران نیست از اینرو برای اردکهای پروار به سختی می توان بازار مناسبی یافت
تشخیص جنسیت در اردکها: در اردکهای نر و بالغ اندازه بدن و همچنین اندازه سر بزرگتر از ماده است به اضافه دم اردک نر دارای صدای مخصوصی است که به اسانی می توان ان را از ماده مشخص کرد همچنین دم در اردک نر برگشته و تاخورده است در حالی که در اردک ماده صاف می باشد در اردکهائی که دارای پر و بال رنگین هستند رنگ در نرها به مراتب درخشانتر از ماده ها می باشد.
برای تشخیص جنسیت جوجه اردکها در روز اول تولد از روش تعیین جنسیت به طریقه ژاپنی می توان استفاده نمود طرز کار شبیه به تعیین جنسیت در جوجه های معمولی است در این روش وجود بر جستگی تناسلی در داخل گلواک دلیل نر بودن جوجه وفقدان ان نسانه ماده بودن جوجه اردک است بعلاوه در جوجه اردکهای ماده معمولی فضای داخلی مقعد گسترده تر و گشادتر است با کمی حوصله عمل تعیین جنسیت رادر جوجه یکروزه اردک به دقت می توان انجام داد بهداشت اردکها: در پرورش اردک باید اصول بهداشت و بهسازی در محیط را به خوبی مراعات نمود بخصوص اگر پرورش به میزان وسیع و مقیاس زیاد صورت گیرد در غیر این صورت خطر الودگی وجود دارد در کشور ماچون هیچگونه مطالعه جدی در مورد بیماریهای اردک صورت نگرفته است باید به بهداشت ودر نتیجه پیشگیری از الودگی .وبیماری اهمیت بیشتری قاعل شد به وسیله بهداشت میتوان از الودگی به میزان زیادی جلوگیری بعمل اورد بخصوص از وزم ویروسی کبد بهداشت می توان از الودگی به میزان زیادی جلوگیری به عمل اورد بخصوص از ورم ویروسی کبد که در بین اردکها سببب ورم کبد و تلفات میشود با بهداشت میتوان به خوبی جلوگیری بعمل اورد در بعضی از کشورها واکسن هایی برای جلوگیری از بیماریهای مختلف اردک به کار برده میشود ولی در کشور ماچون پرورش اردک هنوز وسعت و عمومیت چندانی نیافته است موسسات مسئول واکسنی برای اردک تهیه می نمایند معمولا به وسیله واکسیناسیون اردکهایی را که برای تحمگذاری بهه مدت طولانی نگاهداری میکنند برعلیه بیماریهایی بخصوص ایمن می سازند یک عده بیماری دیگر در اردکها وجود دارد که نمی توان از انها به9 وسیله واکسیناسیون جلو گیری بعمل اورد که از همه انها مهمتر بوتولیسم و عفونت های سالمونلائی و کلی باسیوز می باشد که منحصرا با بهداشت می توان از بروز انها در گله جلو گیری کرد همچنین به وسیله استفاده از بخار فرمالین در تشکیلات جوجه کشی تا میزان زیادی می توان از انواع سالمونلاها جلوگیری بعمل اورد لانه ومحل گردشگاه باید به طور کلی ضدعفونی گردد قبل از ریختن سری جدید باید لانه و وسائل به دقت شستشو وضد عفونی گردد برای ضدعفونی کردن وسائل می توان از مواد مختلف مانند ضدعفونی کننده های کلره یا امونیاکی یا یدی و مانند انها استفاده نمود و به نسبت هائی که از طرف کارخانه سازنده داده شده انها را تهیه و مورد استفاده قرار داد لانه وفضای گردش باید با بستر خوب و شن قبل از ریختن سری های جدید مفروش گردد فضای گردشگاه باید به خوبی قابل زه کشی بوده وشیب ان به نسبت 1به 10 باشد تادر هنگام بارندگی رطوبت در زمین جمع نگردد و خشک شدن ان با اشکال توام نگرددد اغلب گردشگاههای مرطوب سبب اشاعه انگل و کرمهای حلقه ای و نوری در اردک ها می گردد این انگلها سبب کم شدن تولید وضعیف شدن پرنده و حتی تلف شدن انها می شود از اینرو در بعضی مزارع هر سال 5-6 سانتی متر از خاک سراسر قسمت گردشگاه را برمی دارند و خاک جدید می ریزند در بعضی مزارع به طور متناوب هریک سال در میان گردشگاهها استفاده می شود اگر از جویبار برای اردک استفاده میشود باید اب ان جاری بوده و اب تمیز و بدون گل و لای و کثافت از ان بگذرد اگر اب کثیف باشد ممکن است اردکها از ان خورده و علاوه برخطرات بهداشتی گوشت وتخم انها دارای بوی خاص وزننده گردد معمول در طریقه صنعتی میتوان اردکهارا بدون اینکه دراب غوطه بخورند وشنا کنند پرورش داد ولی اردکهای مسن تر و اردکهائی که برای پرواری و تولید گوشت بیشتر نگهداری میشوند برای جلوگیری از تجمع چربی زیاد در بدن شنا کردن در اب سبب بهبود کیفیت گوشت انها می گردد وجود کنه وشپش در اردک کمتر از مرغ معمولی است ولی چنانچه در گله ا شاعه پیدا کند بوسیله سم پاشی پرنده و چراگاه می توان با انها مبارزه کرد برای این منظور از سمومی مانند مالاتیون ویا سوین استفاده میشود محل پرورش جوجه اردک نیز باید هرچه ممکن است از محل پرورش اردکهای جوان و اردکهای تخمی دور باشد ودر این صورت خطر الودگی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد
فصل چهارم
تغذیه اردکها :تغذیه اردک اثر زیادی در گوشت و کیفیت ان دارد معمولا در اردکهائی که به طور طبیعی نگهداری شده ویا به صورت وحشی زندگی می کنند به خاطر تغذیه در مردابها و خوردن انواع لارو حشرات و کرمها دارای گوشتی با بوئی خاص و نامطلوب می باشد در صورتی که اردکهائی که در فارمهای کوچک نگهداری شده واز جیره و کمواد علوفه ای و دانه ای تغذیه می نمایند دارای گوشتی ظریف لذیذ و با بو وطعم مطبوع می باشد امروزه جیره های غذائی اردک های گوشتی را باتوجه به اصول علمی و احتیاجات حیوان محاسبه نمود ودر اختیار انها می گذارند. در مورد تغذیه اردکها مطالعات کامل مانندانچه که در مورد تغذیه مرغ معمولی انجام شده است صورت نگرفته و در حقیقت احتیاج به مطالعات بیشتری دارد همچنین مقدار غذائی که برای نگهداری نژادهای مختلف اردک مورد لزو م است به دقت معلوم نشده است ولی به طور کلی تعدادی عوامل در تغذیه اردک اثر دارد که باید کمورد توجه قرار گیرد که از همه انها مهمتر سن میزان تبدیل غذائی ظرفیت پروار شدن و چربی گرفتن میزان رشد و بالاخره شکل فیزیکی غذاست
اردکهای جوانی که برای تولید گوشت پرورش داده میشوند باید میزان پروتئین جیره غذائی بست به سن کاهش می یابد در اوائل زندگی میزان پروتئین که دراختیار جوجه اردکها می گذارند در حدود 20-18 درصد پروتئین خام است در این حال مقدار انرژی قابل جذب باید 3200 کالری در کیلو باشد این مقدار پروتئین برای 2-3 دهفته اول کافی است از این سن به بعد می توان میزان پروتیئن را کاهش داد وبه 15-16 درصد رساند میزان انرژی باشد 180 کالری در ازای هریک درصد پروتئین خام باشد در هفته های اخر نگهدار ی میتوان میزان پروتئین راحتی به 14 درصد هم رساند
در اردکهای مخصوص پرواری بهتر است در مراحل اخر محدودیتی از نظر غذا بوجود اورد و میزان انرژی را به 80 درصد احتیاجات رساند
بدین ترتیب می توان از چربی گرفتن بدن حیوان تا اندازه ای جلو گیری بعمل اورد ولی میزان پروتیئن را نباید از حد ذکر شده تا هنگام فرستادن به کشتارگاه کمتر نمود بعضی از متخصصین توصیه کرده اند چنانچه امکانپذیر است به اردک مرتبا ماهی تازه ویا پودر ماهی و سوژا ترکیب خوبی را برای اردک می سازد زیرا سبب بوجود امدن تعادل در جیره غذائی از نظر تامین پروتئین کافی و اسید امینه های ضروری می گردد برای اینکه جیره غذائی از نظر ویتامین ها و املاح نیز کامل باشد از ترکیبات مصنوعی ویتامین ها و املاح که در بازار وجود دارد می توان استفاده نمود وبه نسبتهائی که ازطرف کارخانه سازنده توصیه شده است وبه جیره غذائی اضافه نمود اصولا باید توجه داشت که تغذیه اردک اسانتر از تغذیه مرغ معمولی است و اردکها کمتر در برابر کمبود ویتامین واملاح حساس هستند
جره غذائی اردکهای تخمی : جیره غذائی در اردکهای تخمی تفاوت هائی با اردکهائی که مخصوص گوشت پرورش داده میشوند دارد مثلا در نوع پکین میزان پروتئین باید 15-15/5 درصد پروتئین خام 5-6 درصد فیبر خام باشد اگر حرارت زیاد است حتی میتوان برای اردکهای تخمی تا 20درصد پروتئین در نظر گرفت میزان انرژی قابل توصیه 2650 کالری در کیلو گرم می باشد در حرارت کمتر این ارقام را می توان به 18/5 و 2650 کالری در کیلو گرم رساند ولی به طور کلی در اغلب نژادهای تخمی اردک وبخصوص انهائی که تخمشان برای جوجه کشی استفاده میشود احتیاجات غذائی مانند ان چیزی است که در مرغ رعایت می گردد میزان پروتئین و املاح وویتامین های جیره غذائی اردکهای تخمی باید به خوبی مورد توجه قرار گیرد مقدار غذائی که در اختیار اردکهای تخمی گذارده میشود بستگی به مقدار تولید تخم انها دارد قبل از تخمگذاری باید مقدار کافی گوش ماهی و یا سنگهای اهکیی در اختیار اردکها قرار داد فرم فیزیکی غذا نیزاز نظر تغذیه اردکها استفاده میگردد در روش دوم از مواد اردی و پلت استفاده می کنند در اوائل میتوان از غذای تمام اردی استفاده نمود ولی در سنین بالتتر بیشتر پرورش دهندگان علاقمندند که غذا را به صورت ساچمه شده در اختیار اردکها قرار دهند این روش از نظر بهداشتی مناسب است زیرا یکنواختی بیشتری در تغذیه بوجود می اید از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه است زیرا با این روش غذا کمتر ریخت و پاش میشود از این رو تقریبا 15 درصد سبب کاهش هزینه های مربوط به غذا می گردد همچنین از نظر کار نیز صرفه جوئی بیشتری میشود انتخاب مواد اولیه پروتئینی و یا هیدرو کربنه بسته به شرائط محلی و قیمت ان و سلیقه مرغدار دارد و اصول ان همان است که در مورد دیگر طیور گفته شده است به عنوان مثال طبق فرمولهای غذائی که در امریکا به کار برده میشود برای تغذیه8 اردک در یک تن غذا از مواد زیر به نسبت های ذکر شده استفاده میشود
ذرت خورد شد نشده 690 پوند سبوس گندم 300پوند گندم خورد نشده 200 پوند نمک 10پوند
به این ترکیب باید در ازا هر پوند 650 واحد ویتامین دی استفاده نمود بعد از اینکه جوجه ها به 6 هفتگی رسیدند میزان پودر گوشت را کم میکنند وبه 7 پوند میرسانند همچنین پودر یونجه را به . پوند افزایش میدهند
دفعات غذا دادن : در روش سابق که از خمیر یا نواله برای تغذیه اردک استفاده میشود در هفته اولتا بار در روز خمیر داده میشود و بعدا تعداد دفعات غذا دادن را به 2-4 دفعه در روز میرسانند در این روش از دانه استفاده نمیشود ولی بعضی اوقات علوفه تازه ویاسبزیجات پخته در اختیار اردکها گذارده میشود در روش اردی یا پلت که امروزه مرسوم است علاوه بر ارد و پلت دانه هم در اختیار اردکها قرار داده میشود در روش اردی یا پلت که امروزه مرسوم است علاوه بر ارد یا ساچمه و ده درصد به صورت دانه است دانه خوریها در این روش سرپوش دار است معمولا یک ساعت در صبح ویا ساعت در بعداز ظهر سر پوشها را برمیدارند و اجازه تغذیه به اردکها را میدهند
میزان غذا وضریب تبدیل غذائی در اردک بسته به نزاد فرق دارد
فصل پنم
مار کتینگ فراورده های اردک
اگرچه پرورش اردک بیشتر از نظر تولید گوشت صورت می کیرد معهذا در سالیان اخیر پرورش اردک از نظر تخم نیز مورد توجه قرار گرفته است زیرا بعضی از نژادهای اردک مانند خاکی کمبل و دونده هندی 200-250 و ندرتا تا 300 عدد تخم در سال می گذارند
وزن تخم در اردک نیز پیش از تخم مرغ است و اغلب دارای معدل وزن از 60 گرم بیشتر میباشد رنگ تخم در بعضی از نژادهای اردک سفید ودر بعضی دیگر قهوهای است اردکهائی که به طور معمول نگاهداری میشوند چون اغلب از غذائی نامناسب و لجن وگل ولای تغذیه می کنند مزه تخم انها بوی نامطبوع لجن می گیرد ولی چنانچه با جیره های غذائی صحیح تغذیه شوند بوی نامطلوب ذکر شده در تخم انها بوجود نخواهد امد از تخم اردک کمتر برای طبلخ در اشپزخانه استفاده میشودد بلکه بیشتر از نظر شیرینی پزی مورد توجه قرار میگیرد زیرا ارزان تر از تخم مرغ بوده ودر ضمن درشت تر از ان نیز می باشد به اضافه اغلب زرده تخم اردک راباید هرچه زودتر به بازار فرستاد زیرا نسبت بهتخم مرغ به سرعت بیشتری دچار فساد می گردد بخصوص در هوای گرم فساد سریعتر صورت می گیرد به طور کلی در اردک مسئله گوشت و چگونگی ارائه ان به بازار بیشتر از تخم مورد توجه قرار گرفته است ترکیب متوسط گوشت اردک طبق مطالعات به قرار زیر می باشد :
اب 51 درصد-چربی 15 درصد-پروتئین 16 درصد بدین ترتیب ترکیب گوشت اردکگ از نظر تغذیه انسان نزدیک به ترکیب گوشت گوسفند و گاو می باشد
اردکها را بسته به نژاد و فصل و طرز نگهداری و سلیقه بازار در حدود 10-12 هفتگی به بازار می فرستند ولی ممکن است حتی در 8-10 هفتگی نیز انها را به بازار فرستاد مسئله اینکه بازار چه وزنی را می پسندد بسیار مهم میباشد سلیقه بازارهای مختلف در این مورد تغیر می کند مثلا در ایالت نیویورک در امریکا اردکها ئی که وزنشان در حدود 2/2 کیلوگرم ا است بازار خوبی دارد از اینرو پرورش دهندگان سعی می کنند که در سنی اردک ها رابه بازار بفرستند که معدل وزن در این حدود باشد
از نظر فنی معمولا قبل از اینکه پرهای دم اردک به رشد انتهائی خود برسد باید انها را روانه بازار کرد زیرا وقتی که رشد پرهای دم اردک به انتهای خود برسد دچار یک نوع پر ریزی می شود ودر نتیجه تبدیل غذا به گوشت کم شده و ارزش گوشت نیز پایین مکی اید
گرفتن اردکها باید با احتیاط انجام گیرد تا به انها صدمه و ازار چندانی وارد نیاید برای این منظور از کانالهای محدد کننده استفاده میشود که اردک ها را به طرف این کانالها می رانند کانالهای مزبور به مرور تنگ میشود به طوری که در انتهای ان به اسانی و بدون اشکال می توان اردک ها را گرفت اردکها را نباید هیچوقت باپا گرفت زیرا پا کوتاه و ضعیف است و نمی تواند تحمل سنگینی بدن را بنماید ودر نتیجه ممکن است به سادگی صدمه خورده و حتی بشکند ممکن است اردک را به وسیله گردن در محل اتصال گردن و سر گرفت همچنین ممکن است انرا در زیر بغل حمل کرد فرستادن اردک زنده به بازار اغلب سبب کاهش وزن به میزان قابل توجهی میگردد از اینرو بهتر است اردک را سر بریده به بازار فرستاد
کشتار اردک: امروزه در بیشتر مزارع تجارتی پرورش اردک که به میزان وسیع در اروپا و امریکا وجود دارد کشتارگاههای خصوصی برای اماده کردن گوشت اردک وجود دارد زیرا کشتارگاههای عمومی برای اردک در کمتر کشوری وجو دارد اماده نمودن اردک اردک برای کشتار به طریق زیر صورت می گیرد
سربریدن: اغلب اردکها را بسته به اندازه و جثه داخل قیفهای مخصوصی می کنند و یا اینکه انها را باقلابهای مخصوصی اویزان می نمایند و عمل قطع گردن و گلو در طرف چپ ودر قاعده منقار صورت می گیرد با چاقوو و یا وسائل دیگر ورید وداجی قطع می گردد عمل رگ زنی باید طوری انجام گیرد که کاملا سر از بدن جدا گردد پر کندن : اردک را می توان به طور مرطوب یا خشک پر می کنند در طریقه پر کنی خشک وضعیت لاشه و منظره ان بهتر است ولی عمل اهسته تر انجام گرفته واحتیاج به کار گر بیشتری است همچنین خطر پارگی پوست بیشتر می باشد در طریقه پر کنی مرطوب بعداز سربریدن لاشه رادر داخل دیگ های اب گرم می کنند حرارت اب باید در حدود 57-62 درجه سانتیگراد باشد مدت قرار گرفتن لاشه در اب گرم 1/5-3 دقیقه است لاشه های بزرگ را بیشتر و لاشه های کوچک را مدت کمتری در اب قرار می دهند حرارت اب و مدت قراردادن لاشه در ان بستگی به سن واندازه پرنده و همچنین فصل و تراکم پر در پرنده دارد هر چه حرارت کمتر باشدباید مدت توقف لاشه رادر اب افزایش داد اگر این عمل توسط کارگر انجام می گیرد می توان با یک دست پای پرنده را گرفت و با دست دیگر پرنده را در اب غوطه داد به طوری که تمام بدن و پرها با اب گرم اغشته شوند بعد از خیس کردن پرها عمل پر کنی را می توان با دست و یا با ماشین انجام داد از ماشینهای پر کنی طیور در مورد اردک نیز استفاده میشود بدن اردک ها دارای تعداد زیادی پرهای سوزنی شکل و ریز است ک کندن انها بادست مشکل است ممکن است این عمل را باتیغ سلمانی انجام داد ولی با این روش مستلزم کار زیاد می باشد از اینرو مکعمولا از موم مذاب برای زایل کردن پرهای سوزنی شکل استفاده میشود برای اینکاذ وقتی پر کنی صورت گرفت لاشه را در موم مذاب فرو می برند برای اینکه موم به خوبی عمل خود را انجام دهد باید لاشه را قبلا خشک نمود حرارت موم باید در حدود 71 درجه سانتیگراد باشد معمولا چند بار لاشه را در موم مذاب فرو می برند تا یک لایه ضخیم از موم دور لاشه را فرا گیرد برای اینکه این عمل سریعتر صورت گیرد بهتر است از دو تانک یا بشکه مملو از موم استفاده گردد که یکی از انها دارای حرارت 76/5-71 و دیگری 65/5 درجه سانتیگراد باشد بدین ترتیب از دیگ اول که دارای حرارت بیشتری است برای نفوذ و ز دیگ دوم برای تکمیل شدن لایه موم به دور لاشه استفاده میشود در کشتارگاههای بزرگ عمل موم مالی در یک سری دیگها صورت می گیرد که حرارت موم در انها 63/8 تا 104/4 درجه سانتیگراد است بعد از موم مالی لاشه را با پاشیدن اب سرد و یا داخل کردن ان در تانکمحتوی اب سرد خنک می کنند بدین وسیله موم به وبیدور لاشه می بندد بعد موم را با دست از روی لاشه می کنند در نتیجه تمام پرهای مومی کنده می شوند و لاشه شکل و ظاهر مناسبی به خود می گیرد مومها رادوباره می توان اب کرد و بعد از خارج کردن پرهای سوزنی شکل مورد استفاده قرار داد چون قابلیت اشتعال موم زیاد است از اینرو باید توجه داشت که ظرف موم باشعله و یا امثال ان تماس نداشته باشد در این صورت بهتر است هنگام اب کردن موم ان را در ظرفی ریخته و ظرف رادر حمام اب گرم قرار داد و یا با دستگاههای حرارتی استر دار که با بخار گرم کار می کند موم را ذوب نمود بعد از اینکه لاشه بدین وسیله از پرهای سوزنی ذشکل و مومی کاملا پاک شد اندرونه را خالی می کنند روده ها و تمام اندامهای دیگرغیر قابل مصرف را از لاشه خارج می کنند این عمل ممکن است با دست یا دستگاههای مکنده انجام گیرد داخل و خارج لاشه را با اب سرد شستشو می دهند و اب ان را گرفته لاشه را بسته به وزن و اصول استاندارد هر کشور درجه بندی می کنند لاشه را ممکن است به طور تازه و یا منجمد به بازار فرستاد اگر لاشه ها منجمد شوند باید هر چه زودتر ان را داخل کیسه های نایلونی نمود وروانه سرد خانه کرد در اغلب کشورها معمولا گوشت اردک را به طور تازه و بدون اینکه منجمد شده باشد به بازار می فرستند
درصد وزن پس از پر کندن نسبت به وزن پرنده بسته به نژاد و سن وجنس و وزن اردک فرق می کند مثلا در نزاد پکن سفید پس از سر بریدن در حدود 12-15 درصد وزن کم میشود معمولا کم شدن وزن لاشه بزای طبخ به وزن زنده در حدود 30 درصد است وزن گوشت قابل استفاده نسبت به لاشه اماده طبخ طبق مطالعاتی که در روی نژاد پکن در دانشگاه امریکا صورت گرفته است 40-43 درصد بوده است وزن استخوانها در حدود 12-13 درصد بوده است
پرها: پر اردک منبع درامد دیگری برای پرورش دهنگان می باشد از پر اردک برای تهیه بالش و تشک و وسائل خئاب استفاده می کنند به طور کلی از هر ارذک تقریبا 100 گرم پر خشک می توان بدست اورد پرهارا با اب ولرم تمیز میشویند و سپس با یک ماده چرک بر یا کمی براکس و کمی سودا ان را به خوبی میشویند سپس پرها را اب کشیده و ان را کاملا خشک می کنند برای خشک شدن پر می توان ان را در زیر اشعه افتاب پهن کرد با فروش پر اردک می توان دستمزد و هزینه های پر کنی و سایر کارهای کشتارگاهی را تامین نمود.

فروش تخم نطفه دار بوقلمون برنز امریکایی

برچسب خورده برای: