خرید تخم بوقلمون

پرورش و خرید تخم بوقلمون با بهترین کیفیت

  • ارسال در عرض 48 ساعت پس از جمع آوری تخم نطفه دار بوقلمون

  • بسته بندی بصورت منظم و در داخل پوکه نرم درخت

  • تست و برسی محصول قبل از ارسال

  • امکان ارسال به تمام نقاط کشور و کشور های همسایه

  •  ارسال با انواع شرکت های باربری سریع و با اطمینان

  • برای خرید و مشاوره و راهنمایی تماس بگیرید: 09100900674

قیمت فروش تخم بوقلمون آمریکا40.000 هزار تومان

قیمت فروش تخم نطفه دار بوقلمون برنز انگلیس (تخم گذار)40.000 هزار تومان 

قیمت فروش تخم نطفه دار بوقلمون بوربون 40.000 هزار تومان 

قیمت فروش تخم بوقلمون اصلاح نژاد وارداتی بیوتی 40.000 هزار تومان

عرضه تخم بوقلمون
فروش تخم بوقلمون نطفه دار
عرضه تخم نطفه دار بوقلمون
بوقلمون برنز
توجه توجه فروش ویژه فصل بهار 98 تخم نطفه دار بوقلمون با درصد هچ 90% 

جهت سفارش محصول اینجا کلیک کنید

دستگاه جوجه کشی مخصوص تخم نطفه دار بوقلمون

فروش دستگاه پرکن بوقلمون جهت خرید کلیک کنید

توجه  جهت استعلام قیمت روز خرید تخم بوقلمون با کارشناسان فروش ما تماس بگیرین

فیلم پرورش بوقلمون و جوجه کشی تخم نطفه دار بوقلمون

فیلم جوجه شدن تخم نطفه دار بوقلمون

پرورش بوقلمون

شماره تماس شرکت: 09100900674

مطالعات انجام شده نشان داده است که مبدا اولیه بوقلمون مکزیک و امریکای شمالی بخصوص ایالات اوهایو و ایلی نویز بوده است اجداد اولیه بوقلمون ها در نقاط به طور توحش زندگی می کرده اند و از انواع وحشی زیر تشکیل می شده اند:
الف -بوقلمون هندوراس :

در گذشته به طور دسته جمعی در جنگلها زندگی می کرده اند با وجود کوشش زیادی که برای تربیت انهاصورت گرفته است هنوز هم به حال توحش درمکزیک و هندوراس زندگی میکنند.

پرهای دم دارای خالهای است از نظر جثه کوچکتر از بوقلمونهی اهلی امروزی بوده و وزن ان نیز سبک تر در حدود 3کیلو گرم است.

طعم گوشت ان بسیار لذیذ است و اصولا پرنده ای بسیار زیبا می باشد.
اویزه گوش روی سر و گردن نو زیادی نداشته ساق پا بلندتر از بوقلمونهای اهلی می باشد.

تعداد تخم سالیانه 10-12 عدد و رنگ تخم سفید مایل به کرم و دارای خال های قهوه ای می باشد.
ب-بوقلمون های وحشی امریکای شمالی:

از 5گونه تشکیل شده که دو گونه ان به خوبی شناخته شده است که عبارتند از :

بوقلمون امریکائی و بوقلمون مکزیکی که اجداد اولیه بوقلمون های کنونی هستند از لحاظ رنگ انواهع بوقلمون های وحشی امریکائی تفاوتهائی با هم دارند و وزن آنها سبک تر از بوقلمون های اهلی ودر حدود 4/5 کیلو گرم و طعم گوشت انها لذیذ است.

بدن کشیده و ظریف پاها بلند سر ظریف و کوچک و زایده گوشتی روی سر و اویزه گوشتی زیر گوشتی زیر گوشتی زیر گلو کوچک رنگ پر و بال برنزی پرهای دم و بال به وسیله نوارهای سفید راه راه شده اند رنگ ساق و پا زرد کمرنگ و خاکستری نقره فام است.

تعداد تخم سالیانه در حدود 10-15 عدد می باشد.
بوقلمونهای وحشی ذکر شده از چندین هزار سال قبل از میلاد مسیح در مکزیک و امریکای شمالی وجود داشته اند مکزیکی ها برای گوشت و پر بوقلمون ارزش زیادی قائل بودند.

پس از کشف مکزیک در سال 1518 بوقلمون توسط مهاجرین به اسپانیا برده شد و بعدا در سال 1524 بوقلمون اهلی برای اولین مرتبه توسط ویلیام استریک لند به انگلستان برده شد و بعدا در سال 1524 بوقلمون اهلی برای اولین مرتبه توسط ویلیام استریک لند به انگلستان برده شد و مورد توجه قرار گرفت به طوری که پرورش بوقلمون در قرن شانزدهم و هفدهم به سرعت در انگلستان رواج گرفت و بهترین گوشت برای مراسم عید مسیح شد.
در سال 1575 برای اولین بار بوقلمون وارد فرانسه شد به طوری که معروف است در جشن عروسی شارل نهم(1550-1611) اولین بوقلمون در فرانسه خورده شد.
بعد از مهاجرت اروپائیان به امریکا با وجود اینکه مهد اولیه بوقلمون از مهاجرین امریکا بوده معهذا دوباره بوقلمون اهلی از اروپا به امریکا برده شد و در بین مهاجرین اروپائی در امریکا پرورش بو قلمون های اهلی مرسوم گردید. 

بعدا به مرور در تمام نقاط گیتی ،پرورش بوقلمون متداول گردید.

ورود بوقلمون در ایران

طبق سفر نامه جان باب تیست معروف به تاورنیه سیاح فرانسوی در زمان شاه عباس کبیر بوقلمون توسط ارامنه ای که به ونیز برای تجارت رفته بودند برای اولین بار به ایران اورده شد.

شماره تماس شرکت: 09100900674

بوقلمون اهلی به هیچ وجه قبل از پادشاهان صفویه در ایران یافت نمی شد و مردم پسند شاه عباس قرار گرفت دستور داد که برای تکثیر بوقلمون تخم ان بین ارامنه تقسیم شود زیرا شاه عقیده داشت که انها بهتر جوجه بوقلمون را مراقبتت مینمایند و در عوض قرار شد هر سال یک عدد به شاه تقدیم کنند. ارامنه چون این امر رایک نوع مالیات جدید تلقی کردند برای اینکه از این مسئولیت شانه خالی کنند.

در پرورش ان مساحمه روا داشتند وبدین ترتیب مقداری از انها گردید معهذا همین امر سبب شد که پرورش بوقلمون کم و بیش متداول گردد وبه مرور توسط ارامنه و سایر علاقمندان بوقلمون اهلی در تمام نقاط ایران گسترش یابد به طوری که امروزه پرورش بوقلمون در استانهای مختلف ایران مانند گیلان مازندران کردستان اذر بایجان خراسان اصفهان و فارس کم و بیش بین علاقمندان رایج است اگرچه هنوز پرورش بوقلمون با مقایسه با پرورش مرغ بسیار ابتدائی و عقب افتاده است.

 اخیرا در اطراف تهران و در حومه کرج وورامین وکن پرورش بوقلمون به طور صنعتی کم و بیش رواج یافته است طبق امار تقریبی موجود در سال 1378 مجموع پرورش بوقلمون به طور صنعتی از 15/000-20/000 در سال متجاوز نبوده است.

ولی این مقدار به هیچ وجه کافی به نظر نمی رسد. و پیش بینی می شود چنانچه بازار فروش مناسبی برای بوقلمون فراهم گردد این رشته نیز مانند پرورش طیور به سرعت گسترش یافته و مورد توجه سرمایه گذاران قرار گیرد .

اشکالاتی که در مورد پرورش بوقلمون وجود دارد فهرست وار به قرار زیر میباشد :

پرورش بوقلمون
پرورش بوقلمون

اولا-تعداد تخم سالانه بوقلمون بسیار کم است و بعلاوه تخم ان کمتر مصرف انسانی دارد از اینرو بوقلمون را منحصرا باید برای گوشت پرورش داد در حالی که در پرورش مرغ علاوه برتولید گوشت از تخم مرغ نیز استفاده می گردد.
ثانیا-بوقلمون پرنده ای است پرخوار از اینرو احتیاج به غذای بیشتری دارد اگرچه مصرف گوشت بوقلمون بسیار لذیذ و مکیف است ولی و گران تمام می شود .

از اینرو در بیشتر نقاط گیتی گوشت بوقلمون اغلب یک غذای اشرافی و مخصوص روزهای پذیرائی یا اعیاد است.

شماره تماس شرکت: 09100900674

ازسوی دیگر چون وزن بوقلمون اغلب زیاد بوده و بیش از 5-10 کیلو میباشد فروش ان در بازار بخصوص در شهرستانها و روستاها تقریبا مشکل است.
رابعا- درصد نطفه و جوجه دراوری تخم بوقلمون کم است .

از اینرو تکثیر ان به سادگی مرغ انجام نمی گیرد وچون تخم ان نیز معدود میباشد از اینرو تهیه جوجه بوقلمون مشکلبوده و اغلب گران تمام می شود اصولا تهیه جوجه بوقلمون در ایران یکی از اشکالات کار است.

اغلب انهائی که به طریقه صنعتی بوقلمون پرورش میدهند مجبورند جوجه بوقلمون یکروزه نزادهای مختلف را خارج وارد کنند ولی بعضی افراد از تخم بوقلمونهای بومی برای تهیه جوجه بوقلمون استفاده می کنند وبه طریقه طبیعی یا مصنوعی جوجه کشی بعمل می اورند ولی چنین خرید تخم بوقلمون بدست امده دارای رشد کافی مانند جوجه بوقلمونهای خارجی نیستند و لی در عوض مقاومت بیشتری در برابر بیماریهای بومی و عوامل محیطی دارند .
در ایران معمولا پرورش دهندگان بوقلمون فقط در سال مبادرت به پرورش یک یا دو سری می نمایند بدین ترتیب که جوجه یکروزه را در فصل بهار خریداری ویا تهیه کرده و سپس در فصل پاییز و یا در جریان ژانویه به بازار ارسال می دارند در امریکا و اروپا اگر چه پرورش بوقلمون مانند پرورش طیور در تمام فصول سال به صورت سری های متوالی عمل می شود  چون در بعضی مواقع سال مانند ایام عید میلاد مسیح وژانویه مصرف بوقلمون به میزان قابل توجهی افزایش می یابد اغلب پرورش دهندگان بوقلمون میزان تولید را در چنین مواقعی افزایش می دهند.
خامسا- تلفات بوقلمون در ایران زیاد است.

زیرا چون بوقلمون هنوز جنبه اقتصادی در زندگی مردم پیدا نکرده است مطالعاتی چندانی در مورد بیماریهای بوقلمون در ایران صورت نگرفته است.مطالعات مقدماتی انجام شده نشان داده است که حساسیت بوقلمون در برابر بیماریهائی مانند نیو کاسل ابله کریزا زیاد است.

از طرفی واکسن مخصوص برای بوقلمون ساخته نمی شود و اغلب از واکسن نوع مرغی برای بوقلمون استفاده می شود که گاهی ممکن است بدون نتیجه باشد .
بیمارداری که اغلب در ایران در بین خرید تخم بوقلمون دیده میشود طبق مطالعاتی که موسسه رازی حصارک انجام شده است به قرار زیر است :

کوکسید یوزر روده باریک راشیتیسم کلی باسیلوز کمبود ویتامین ب 6 و نیو اکسل در مورد این بیمارها و بیماری‌های دیگری که ممکن است در بین گله های بوقلمون اشاعه باید مطالعات جدی تر ی باید انجام شود.
با وجود اشکالات ذکر شده چنانکه در فصول بعد بحث خواهد شد اگر پرورش بوقلمون به طریقه صحیح و عملی صورت گیرد به اسانی میتوان بر تمام اشکالات ذکر شده فائق امد و رشته جدیدی را برای سرمایه گذاری و تولید پروتئین حیوانی برای تغذیه انسان فراهم نمود.

شماره تماس شرکت: 09100900674

فصل دوم

اندام شناسی بوقلمون

قسمت هائی که از نظر اندام شناسی و قضاوت در هنگام انتخاب مورد توجه قرار می گیرد به قرار زیر است:
1- سر:سر بوقلمون دارای شکل مخصوص به خود بوده و به سر هیچ یک از پرندگان دیگر شبیه تو نیست و از انها کاملا متمایز می باشد در سر قسمت های زیر دیده می شود :
منقار : منقار به جای لبهای پرنده بوده و از دو قطعه اخی تشکیل یافته و برای گرفتن غذا بکار می رود قطعه فوقانی بزرگتر از قطعه تحتانی و کمی منحنی است در قسمت بالائی منقار د سوراخ افقی قرار گرفته است که منفذ تنفس پرنده می باشد.
در بالای نوک و حفره بینی در روی سر یک برامدگی مخروطی شکل از بافت اسفنجی قرار گرفته اندازه ان در نرها بزرگتراز ماده هاست در نرها در هنگام خشم وتحریک در اثر هجوم خون به بافت اسفنجی حجم ان به 2-3 برابر حالت معمولی میرسد رنگ ا در نرها قرمز متمایل به ابی روشن ودر جنس ماده این عضو به شکل مخروط بوده و رنگ ان قرمز گلی است.
چشمها: در دو طرف صورت قرار گرفته دارای سه پلک بوده که پلک سوم داخلی و وسیله تمیز کردن و مرطوب نمودن چشم است دو پلک دیگر خارجی می باشد رن عنبیه چشم در نژادهای مختلف بوقلمون فرق دارد .
گوشها: در عقب چشم قرار دارند و از پر کاملا پوشیده نشده فقط کمی کرک اطراف ان را احاطه کرده است .
اویزه گوشتی زیر گلو : در بوقلمون به جای ریش یک پرده گوشتی شبیه به غبغب وجود دارد که دارای چین و چروک بوده و رنگ ان در ماده ها کاملا گلی و در جنس نر گلی متمایل به ابی روشن است .
به طور کلی شکل شکل عمو می سر در این پرنده طویل تر و وسیع تر از سر مرغ و خروس بوده فاقد پر است و به جای پر موهای کرک مانندی در سر دیده می شود .
پوست سراز تعداد زیادی چین و چروک تشکیل شده است رنگ کلی سر در جنس نر قرمز متمایل به گلی روشن و در ماده گلی رنگ است.
2-گردن: گردن بوقلمون طویل قوی و کمی متمایل به پشت بوده و تا نصف ان فاقد پر است ودر دو طرف ان چین و چروک زیادی دیده میشود اصطلاحا به ان ریش می گویند.
3- بدن: بدن بوقلمون از قسمت های زیر تشکیل شده است :
پشت : در امتداد گردن بوده و از جلو به عقب کمی محدب میباشد و از پر پوشیده شده است .
دم:که در امتداد مهره های کمر قرار دارد و از مهره های دنبالچه تشکیل شده است . تعدادی پر و شاهپرها در انتهای ازاد ان وجود دارند.نرها در بعضی اوقات پرهای دم خود را به شکل چتر دراورده و منظره زیبائی به پرهای دم خود می دهند .
بالها: در دو طرف تنه قرار دارند در روی بالها شاهپرها و پرهای معمولی روئیده شده اند بالها در ماده ها کاملا در طرفین تاشده در صورتی که در نرها هنگامی که دم خود را به شکل چتر در می اورند به طرف زمین کشیده میشود.
سینه:سینه در بوقلمون ها عریض ترو پرگوشت از مرغ و خروس است . طول وعرض و عمق سینه بسته به نژادهای مختلف فرق می کند.

پوشش بدن: بدن بوقلمون از پر و کرک پوشیده شده است معمولا در اوائل زندگی بدن پرنده از پرهای نازک کرکی شکل پوشیده می شوند که به مرور تبدیل به پر می گردد پرهای بدن از پوشش پرها و شاهپرها پوشیده شده اند پوشش پرها در پشت سینه و پاها شاهپرها در بالها ودم قرار گرفته است .
علاوه بر انواع پرهای فوق یک نوع پر دیگر در بدن بوقلمون یافت می شود که بسیار ریز بوده ودر ناحیه گردن دسته ریش ا تشکیل می دهد.
پرهای بوقلمون به رنگ های مختلف میبشد معمولا از نظر رنگ انواع گوناگونی به قرار زیر مشاهده میشود .
الف: رنگهای ساده شامل رنگ سفید سیاه خاکستری 🙁 در این دسته تمام بدن پرنده یک رنگ است)
ب: رنگ مخلوط که یک قسمت تاز رنگ بدن حیوان را یک رنگ و بقیه بدن را رنگ دیگر پوشانده است.
ج: رنگهای مرکب که در روی یک پر دو یا چند رنگ قرار گرفته است و مجموع انها رنگ حیوان را تشکیل می دهد و به اشکال زیر دیده میشود

پرورش بوقلمون
پرورش بوقلمون

1- رنگهای راه راه که دو رنگ مختلف به شکل نوار پهلوی یکدیگر قرار گرفته اند که ممکن است این نوارها به شکل راه راه افقی ویا راه راه مورب باشد.
2-نقطه ای:پر دارای رنگ معینی است ونقطه هائی به رنگ دیگر در روی ان قرار گرفته اند.
د:رنگهای انعکاس دار : بعضی از رنگها دارای انعکاس به رنگ دیگر هستند مثلا در بعضی نژادها رنگ پر سیاه بوده ولی دارای انعکاس برنزی است.
ساق پا: ساق پا در بوقلمون ها کاملا بدون پر بوده وفقط اختلاف ان از لحاظ انداز ه و رنگ است از نظر اندازه نژادهای بوقلمون ممکن است دارای ساق پا بلندی و یا متوسط ویا کوتاه باشند از نظر رنگ نیز ساق پا مختلف است رنگهائی که در ساق پا بوقلمون دیده میشود ممکن است سیاه کمرنگ گوشتی خاکستری نقره ای و بالاخره سفید کرمی باشد خرید تخم بوقلمون
رنگ پوست بدن : رنگ پوست بدن در بوقلمون بستگی به نژاد دارد معمولا مانند رنگ در مرغذ رنگ های سفید کرمی تا زرد کمرنگ دیده میشود البته این اختلافات تا اندازه ای بستگی به تغذیه حیوان و مشخصات نژادی دارد.

شماره تماس شرکت: 09100900674

فصل سوم

نژادهای بوقلمون

نژادهای موجود بوقلمون در دنیا را انظر رنگ به بوقلمون های سفید سیاه و رنگین تقسیم می کنند.
1-نژادهای سفید بوقلمون :نژادهای سفید بوقلمون سفید شامل نژاد انگلیسی سفید بلتس ویل سفید و امپراطئر سفید و بالاخره رویال پالم می باشد خصوصیات نژادهای ذکرشده به قرار زیر است:
1- نژاد سفید انگلیسی: این نژاد به اسامی دیگر مانند اتریشی و سفید هلندی معروف است این نژاد اولین بار توسط مهاجرین اولیه هلندی به امریکا اورده شد و بعداز جنگ جهانی پرورش ان وسعت زیادی یافته است . رنگ پر و بال در تمام قسمتهای بدن سفید است ولی در جنس نر در ناحیه گردن یک دسته موی زبر سیاه دیده میشود که به ان ریش می گویند . از نظر شکل ظاهر شبیه به نزاد بلتس ویل سفید است ولی سینه ان عریض تر از نژاد اخیر می باشد.
رنگ گوشت ان سفید و وزن در 26 هفتگی 6/700 کیلوگرم در سن بلوغ وزن نرها در حدود 11 کیلوگرم و وزن ماده ها 8/200 کیلوگرم می باشد رنگ ساق پا صورتی است.
2- نژاد بلتس ویل سفید : یک نوع کوچولو از بوقلمون است که اولین بار در امریکا در مرکز تحقیقاتی بلتس ویل وجود آمد پرورش این نژاد در سال 1934 در امریکا شروع گردید رنگ ان سفید است .در جنس نر یک دسته وی سیاه بنام ریش در ناحیه گردن دیده می شود ساق پا طویل وبه رنگ گل میخک بوده و سینه تقریبا پر گوشت و عرض ان در حدود 9 سانتی متر است تعداد تخم سالیانه بین 50-60 عدد و وزن انها بین 75-85 گرم و دارای پوسته صاف و سخت میباشد این نژاد بنام تیپ کوچک شهرت یافته و از لحاظ گوشت و تخم بسیار خوب میباشد بخصوص برای کباب مناسب است ولی بازده غذائی ان زیاد خوب نیست. در سالهای 1940و1941 تعدادی از این نژاد به اروپا و انگلیس و سایر کشورها برده شده است ودر سال 1339 تعدادی از این نژاد توسط بنگاه دامپروری از امریگا به ایران وارد ودر موسسه حیدراباد به پرورش ان اقدام شد و تعدادی از انها بین زارعین پخش گردید.
3- نژاد امپراطور سفید : اینم نژاد در دانشکده کرنل امریکا در نتیجه جفتگیری سفید و برنز سینه عریض بوسیله پروفسور اسمیت بدست امد از نظر شکل و پر و بال و سینه کاملا شبیه نژاد انگلیسی سفید است از نظر جثه بزرگتر و سنگین تراز نزاد بلتس ویل می باشد وزن نرها در حدود 7-8 کیلوگرم و ماده ها 6 کیلو گرم می باشد در چند سال پیش 1339 تعدادی از این نژاد از کشور اسراییل توسط بنگاه دامپروری وارد ایران گردید ودر موسسه حیدر اباد به پرورش ان اقدام شد و بین زارعین و علاقمندان ان پخش گردید ان نژاد امروزه علاوه بر امریکا و اروپا در روسیه و انگلستان و اسرائیل نیز پرورش داده می شود.
4-رویال پالم: فقط در امریکا پرورش داده میود و از اختلاط گله های مختلف پدیدار گشته اکثرا از لحاظ رنگ سفید بوده ولی رنگ های سفید ونقره ای هم دیده میشود از این نژاد در سایر نقاط گیتی استقبال نشده است.
ب:دسته نژادهای خرید تخم بوقلمون سیاه: در این دسته فقط یک نژاد بنام نور فلک سیاه دیده میشود که اختصاصات ان به قرار زیر است:
نزاد نور فلک سیاه: اولین بار این نزاد در نور فلک انگلستان پرورش داده شد ه است . رنگ پر و بال در تمام بدن سیاه با انعکاس سبز است در بعضی از افراد لکه های سفیدی در پرهای بال و دم دیده میشود. رنگ پا در بالغین سیاه کمرنگ ودر جوجه ها روشن تر است
وزن نرها در 26 هفتگی 7 کیلو در کماده ها 6 کیلو رنگ گوشت سفید و طعم ان بسیار لذیذ است نسبت گوشت به استخوان از سایر نژادها بیشتر است تعداد تخم سالیانه در حدود 60-70عدد می باشد و کمتر ار نژادهای دیگر کرچ است این نژادچون از لحاظ جثه و وزن متوسط می باشد یکی از بهترین نژادهایی است که از لحاظ کیفیت و کمیت گوشت برای فروش در عید میلاد مسیح و سایر اعیاد در اروپا پرورش داده میشود.
چ- دسته نژادهای بوقلمون های رنگین:نژادهایی که در این دسته طبقه بندی میشوند اغلب دارای رنگ و پر رنگین هستند نزادهایی که در این دسته قرار گرفته اند به قرار زیر می باشد:
1- نژاد برنز استاندارد : یا بوقلمون های کمبریج رنگ پر و بال در این نژاد سیاه و سطح پرها دارای درخشندگی و انعکاس برنزی است پرهای دم و بال دارای خطوط سفید هستند.

شماره تماس شرکت: 09100900674

ج- دسته نژادهای بوقلمون های رنگین:نژادهایی که در این دسته طبقه بندی میشوند اغلب دارای رنگ و پر رنگین هستند نزادهایی که در این دسته قرار گرفته اند به قرار زیر می باشد:
1- نژاد برنز استاندارد : یا بوقلمون های کمبریج رنگ پر و بال در این نژاد سیاه و سطح پرها دارای درخشندگی و انعکاس برنزی است پرهای دم و بال دارای خطوط سفید هستند از اینرو راه راه به نظر میرسند و در موقع چتر زدن دم منظره بسیار زیبایی به انسان می دهد رنگ پرهای سینه در نر و ماده از هم متمایز است در ماده ها لبه بالائی پر سفید ودر نرها سیاه است این اختلاف رنگ تشخیص دو جنس نر را اسان می نمایند
وزن در 26 هفتگی ئ در نرها 8400 کیلو گرم ودر سنین بالاتر وزن متوسط نرها 15 کیلو گرم و ماده ها 12 کیلو گرم است گاهی اوقات وزن نرها به 22 کیلوگرم و ماده ها به 17 کیلو گرم هم می رسد. نسبت مقدار گوشت به استخوان مناسب است . از نظر رشد نژادی زودرس بشمار میرود تعداد تخم سالیانه 55-70 عدد و وزن ان 85 گرم است . رنگ تخم سفید و دارای خالهای کوچک قهوه ای می باشد
این نژاد برای تهیه گوشت و تخم مرغ بسیار خوب بوده ولی وجود پرهای سوزنی شکل در موقع بلوغ و زود کرجچ شدن از عیوب ان محسوب میشود اغلب پس از یک دوره تخمگذاری که تعداد ان 20 عدد میباشد کرچ میشوند
2-نزاد برنز سینه: که به نزاد بنز ماموت نیز معروف است همانطور که از اسم ان مستفاد میشود دارای سینه ای عریض و پهن می باشد عرض سینه در حدود 10سانتی متر بوده و از لحاظ رنگ و پر و بال شبیه به نژاد استاندارد برنز است نسبت گوشت به استخوان زیاد بوده و بخصوص قسمت عمده گوشت در ناحیه سینه و ران قرار گرفته است وزن در جنس نر در 26 هفتگی 8/500 ودر سنین بالاتر 14-15 کیلو گرم ودر مکاده ها 12-10 کیلوگرم است خرید تخم بوقلمون تعداد پرهای سوزنی در این نژاد بسیار کم است این نزاد اولین بار در امریکا پرورش داده شد ولی امروزه در تمام نقاط دنیا دیده میشود.
3- برنز کانادایی: که به نژاد برنز شارل ویکس معروف است این نژاد در موسسه بین المللی دامپروری کانادا بوجود امده دارای تمام اختصاصات برنز بوده ولی از لحاظ اندازه توسط و طعم گوشت ان لذیذ تر از سایر برنزهاست.
4- کریسمون داون: این نزاد مخصوص امریکا است واز نظر اقتصادی زیاد مورد توجه نیست سینه عریض و پهن بوده ورنگ پرهای بدن برنزی و بالهای کاملا سیاه است علاوه برنزی نژادهای رنگین دیگری وجود دارند که به قرار زیر می باشد :
بوربن قرکمز : این توسط شخصی خرید تخم نطفه دار بوقلمون بنام در بوریون کنتوکی از ایخته گری بین برنز وسفید هلندی بوجود امد.
رنگ پرهای بدن قرمز متمایل به قهوه ای به وسیله نوارهای سیاه راه راه شده است. رنگ پرهای بال سفید و رنگ پرهای دم سفید و دارای نوار قرمز می باشد رنگ ساق پاذ ومچ صورتی رنگ و وزن نرها به طور متوسط 12 کیلو گرم و وزن ماده ها 7-8کیلو گرم است.
نیو جرسی خرمائی: پرورش این نژاد اولین بار در موسسه تحقیقاتی نیو جرسی توسط جرج کراندل انجام گرفت جثه ان کوچک بوده و وزن ان در نرها 6 کیلو گرم ودر کماده ها 4/200تا5 کیلو گرم است رنگ پرها بجز پرهای سینه قرمز کمرنگ یا نخودی بوده و پرهای سینه در جنس نر دارای حاشیه های سفید ودر جنس ماده دارای حاشیه های سیاه می باشد رنگ پا نقره ای است.
نژاد نبراسکان: از امیزش نژاد برنز سینه پهن با سایر بوقلمونها حاصل شده است شکل عمومی ان شبیه به نژاد برنز سینه پهن است ولی از نظر نداشتن پرهای سوزنی شکل در بدن بر نژاد ذکر شده ترجیح دارد رنگ پرها در تمام قسمت های بدن سفید بوده ودر سطح ان لکه های سیاه زیادی پراکنده شده است پرهای دم و بال کاملا سفید است.
رنگ ساق پا سفید متمایل به زرد کمرنگ چشم ابی رنگ است جوجه ها در هنگام خروج از تخم کاملا سفید رنگ اند ولی به مرور لکه های سیاهی در سطح پرها ظاهر می شود وزن متوسط نرها بین 8-9 کیلو گرم و ماده ها 7 کیلو گرم می باشد خرید تخم بوقلمون .
نژاد نارا گانست: پرورش این نژاد اولین بار در خلیج ناراگانست انجام گرفته از اینرو به این نام معروف شده است رنگ این نژاد شبیه به برنزهاست با این تفاوت که متمایل به قرمز قهو ها ی است احتمالا این نژاد از امیخته گری بین نزاد نور فلک سیاه با گله های وحشی نیو انگلند بوجود امده که بعدا خون بوقلمون وحشی مکزیکی نیز وارد ان شد رنگ این نژاد شبیه به برنزها است با این تفاوت که پرها متمایل به قرمز قهو ه ای است و بوسیله نوارهای سفید مختلط شده است ساق پا دارای رنگ گوشتی کم رنگ است رنگ جوجه ها در کموقع تولد تقریبا شبیه به برنزهاست.
نزاد نی تانی : از لحاظ جثه متوسط ودر سن 24 هفتگی بالغ میشود بهترین نوع ان در کالج پنسیلوانیا از نزاد وحشی بدست امده است این بوقلمون کمی وحشی میباشد از لحاظ گوشت و تخم متناسب بوده و رنگ پر و بال تقریبا شبیه به بوقلمون وحشی است
نژاد اسلیت : این نژاد در امریکا از امیخته گری بین نور فلک سیاه و سفید هلندی تشکیل شده است از لحاظ تعداد زیاد نبوده ودر لانگلستان و امریکا دیده می شود رنگ پرها لوحی رنگ و دارای لکه های سفید و قرمز می باشد رنگ پا صورتی کمرنگ است
علاوه بر نژادهای ذکر شده در فوق نژادهای خرید تخم بوقلمون دیگری از بوقلمون کم و بیش در نقاط دنیا و جود دارند عبارتند از :
1-نژاد ابی : کخ در نتیجه جفتگیری سلیت و نور فلک سیاه بدست امده نژاد خرمائی یا فاون نژاد سینامون که امروزه تقریبا نایاب است و بالاخره بوقلمون رون کیر که در بلژیک وجود دارد.

شماره تماس شرکت: 09100900674

فصل چهارم

تهیه جوجه بوقلمون

جوجه بوقلمون را میتوان مانند جوجه مرغ به وسیله جوجه کشی طبیعی یا جوجه کشی مصنوعی تهیه دید در پرورش صنعتی بوقلمون معمولا ازجوجه کشی مصنوعی استفاده می شود جوجه کشی مصنوعی دارای مزایای زیر است :
1- زمان جوجه کشی تحت کنترل است به این معنی که در هر موقع می توان مبادرت به جوجه کشی کرد .
2- تعداد زیادی جوجه بوقلمون درزمان واحد می توان تهیه دید .
3- چون در این طریقه اغحتیاج به کرچ شده بوقلمون نیست می توان به وسیله جلوگیری از کرچ شدن تولید تخم بوقلمون را افزایش داد.
4- خطر الودگی جوجه ها به بیماری کمتر از طریقه طبیعی است.
انتخاب تخم بوقلمون برای جوجه کمشی: انتخاب تخم مناسب برای جوجه کشی در نتیجه عمل تاثیر بسزایی دارد و سبب می شود که جوجه های تولید شده از نظر کیفیت مناسب باشند اولین مسئله ای که از نظر وضع ظاهری و فیزیکی تخم جوجه کشی مورد نظر قرار می گیرد اندازه ان است اندازه تخم بوقلمون مانند تخم مرغ جوجه کشی نباید زیاد بزرگ و یا زیاد کوچک باشد از تخمهای کوچک جوجه بوقلمون ضعیف و کوچک تولید می شود از اینرو به هیچ وجه نباید از تخمهای کوچک بو قلمون برای جوجه کشی استفاده شود تخمهای بزرگ اگرچه نتیجه جوجه کشی از انها خوب نیست معهذا میتوان مورد استفاده قرار گیرد طبق تحقیقات انجام شده در ایستگاه تحقیقات کشاورزی کنتوکی امریکا جوجه هائی که از تخمهای درشت و یا کوچک تولید شده اند بنیه انها کمتر و مرگ و میر انها بیشتر از جوجه بوقلمونهای است که از تخم مرغهای متوسط تولید شده اند.
حد متوسط وزن تخم بوقلمون که برای جوجه کشی به کار میرود بسته به نژاد فرق می کند در نژادبرنز وزن تخم جوجه کشی به طور متوسط باید در حدود 85 گرم باشد
بو قلمونهای کوچک اغلب دارای تخم کوچک هستند تخم هائی که دارای قالب غیر معمولی و گرد بوده یا پوسته ی انها ضخیم تر ویا نازک تر از معمول است نباید برای جوجه کشی به کار رود از تخم مرغ کثیف به هیچ وحه نباید برای جوجه کشی استفاده نمود همچنین تخم مرغهای کثیف رانباید با تخم های تمیز در یک ظرف حاداد اگر تخم کمی ک کثیف است میتوان انرا با دست یا ماشین به طریقه خشک تمیز کرده و مورد استفاده قرار داد.
نگاهداری تخم بوقلمون برای جوجه کشی: ممکن است تخم بوقلمون در اثر نگاهداری نامناسب خاصیت جوجه درآوری خود را از دست بدهد سه عامل ممکن است در مدت نگاهداری تخم جوجه کشی سبب کاهش یا از بین رفتن خاصیت جوجه اوری در انها گردد 1- حرارت نامناسب -2-نگاهداری طولانی 3-دستکاری و تکان شدید تخم . جنین داخل در تخم بوقلمون معمولا چنانچه در حرارت 28 درجه سانتیگراد نگاهداری شود شروع به رشد می کند از اینرو تخم بوقلمون مخصوص جوجه کشی را باید در حرارت کمتر از این میزان نگاهداری کرد تحقیقات انجام شده در ایستگاه تحقیقات کشاورزی کانزاس نشان داده شده است که بهترین نتیجه جوجه کشی وقتی حاصل میشود که تخم بوقلمون در حرارت کمتر از 55 درجه فارنهایت یا 13 درجه سانتیگراد نگاهداری شود تخم هائی که در حرارت بالاتر از این میزان نگاهداری میشوند جنین شروع به رشد می کند ودر نتیجه ضعیف شده و درصد جوجه کشی تقلیل می یابد همچنین وقتی که تخم بوقلمون را در حرارت خیلی کم نگاهداری کنند کاهشی در نتیجه جوجه کشی حاصل می گردد برودت نزدیک به انجماد در مدت کمی به کلی خاصیت جوجه دراوری تخم را از بین می برد
مدت زمانی که می توان تخم بوقلمون را برای جوجه کشی نگاهداری کرد بستگی زیادی به حرارت محیط دارد تکان شدید تخم مخصوص جوجه کشی اغلب سبب پاره شدن اطاقک هوائی شده و در نتیجه خاصیت جوجه در اوری را کاهش می دهد تخم بوقلمون را در هنگام ذخیره کردن و قبل از خواباندن در ماشین باید در حرارت 16-10 درجه سانتیگراد نگاهداری کرد به طوری که در جعبه نوک کوچک تخم به طرف پایین و نوک بزرگ به طرف بالا باشد.
به طور معمول در شرائط ذکر شده نباید تخم بوقلمون خصوص جوجه کشی را بیش از دوهفته نگاهداری کرد . چرخاندن و برگرداندن مکررجعبه های مخصوص ذخیره تخم به حفظ بیشتر وطولانی تر خاصیت جوجه دراوری کمک می کند.

شماره تماس شرکت: 09100900674

طرز جوجه کشی تخم نطفه دار بوقلمون

:جوجه کشی در بوقلمون ممکن است به طریقه طبیعی ویا مصنوعی انجام گیرد:
1- جوجه خرید تخم بوقلمون کشی طبیعی:در این طریقه خرید تخم بوقلمون تخم های نطفه دار را در زیر بوقلمون کرچ می خوابانند در طریقه طبیعی معمولا در بعضی فصول سال که معمولا بیشتر در خرداد خرید تخم بوقلمون و تیر ماه است بوقلموندچار حالت کرچی میشود در این حالت بوقلمون اماده برای خوابیدن در روی تخم است. حالت کرچی در بوقلمون را می توان از صدای مکخصوص بوقلمون و همچنین خرید تخم بوقلمون تمایل شدید خرید تخم نطفه دار بوقلمون او به خوابیدن در روی تخم تشخص خرید تخم بوقلمون داد خرید تخم بوقلمون بسته به فصل و جثه بوقلمون می توان 20-30 تخم در زیر بوقلمون قرار داد.
قبل از خواباندن بوقلمون کرچ باید برای جلوگیری از اشاعه انگلهای خارجی پرنده را با گردهای بی ازار مانند د.د.ت و غیره مانند سم سوسک کش سم پاشی کرد و سپس تخم ها را در جعبه یا سبد تمیزی که در زیر ان با پوشال یا کاه مفروش شده است قرار داده ودر محل ساکت و ارام و نیمه تاریک قرار می دهند و بوقلمون کرچ را روی انها می خوا باند.
باید سعی کرد محل خوابیدن بوقلمون کرچ از سر و صدا وایا وذهاب و غیره دور باشد ودر کنار حیوان باید ابخوری و دانه خوری قرار داد در طی مدت خرید تخم بوقلمون جوجه در اوری از خرید تخم بوقلمون دادن مواد که سبب ابکی شدن مدفوع می گردد باید خرید تخم بوقلمون خودداری کرد زیرا خرید تخم بوقلمون این امر سبب کثیف شدن والوده شدن تخمها می خرید تخم بوقلمون گردد از اینرو بهتر است از غذاهای مقوی و کم حجم مانند دانه های خرید تخم بوقلمون مختلف بوقلمون خرید تخم بوقلمون را تغذیه نمود.
مدت جوجه در اوری در بوقلمون 28 روز است معمولا جوجه ها از روز 27 شروع به نوک زدن و در امدن از تخم مینمایند پس از خروج چند جوجه اغلب بوقلمون ا زروی تخم ها برمیخیزد ودر نتیجه تخمهای دیگر ممکن است سرد شده و جنین داخل ان تلف شود از اینرو به محض اینکه جوجه ای از تخم خارج شد ان را از زیر بوقلمون مادر جدا کرده و در جعبه یا سبد گرم و جداگانه نگهداری نمود بدین وسیله مانع از بر خواستن بوقلمون مادر از روی تخمهاگردید.
2- جوجه کشی مصنوعی:به طور طبیعی ویا مصنوعی درصد جوجه اوری در بوقلمون کمتر از مرغ است علت ان قسمتی در نتیجه وضعیت نزادی و خصوصیات نژادی و قسمتی در اثرخوب اداره نکردن ماشین جوجه کشی است ولی چنانچه تخم جوجه کشی از پرورشگاههای مطمعن خریداری گردد و همچنین از ماشین های مجهز استفاده گردد نتایج حاصله از جوجه کشی بوقلمون تقریبا مشابه با جوجه کشی در مرغ است . اصول جوجه کشی در بوقلمون باکمی اختلاف مانند مرغ است به طور کلی اصولی را که در جوجه کشی مصنوع بوقلمون باید رعایت گردد به قرار زیر می باشد
1- دیواره ها وکف و سینی های ماشین جوجه کشی باید عاری از تخم های شکسته و پوسته وبقایای دیگر باشد .
2-روی ماشین جوجه کشی باید کاملا عاری از گرد وغبار و خاک باشد هیچ وقت نباید از ان برای انبار وسائل و جعبه ها استفاده نمود.
3- محل تحویل جوجه ها باید کاملا مجزا از قسمت ماشین ها بوده و تمیز و دارای حرارت مناسب باشد.
4- باقیماند جوجه کشی مانند بقایای تخم جوجه های مرده تخمهای جنین مرده و غیره باید به سرعتاز تشکیلات جوجه کشی خارج گردد.
5- قبل از نهادن تخمها به داخل ماشین باید تخمها را بخور داده و ضدعفونی نمود.
6- تمام جوجه هائی که از ماشین بیرون می ایند وبه مشتری فروخته میشوند باید از نظر نژادی و سویه و همچنین شکل ظاهر و سلامت طبق استاندارد قابل قبول باشد.
ضدعفونی کردن تخمها قبل و بعداز خواباندن در ماشین- قبل از گذاردن تخمها در داخل ماشین باید انها را با بخار فرمل ضد عفونی نمود همچنین باید تخمها را 12 ساعت بعداز قرار دادن در مکاشین با بخار فرمل ضدعفونی کرد طرز ضدعفونی کردن تخم بوقلمونها طبق استانداردی که در امریکا مورد عمل است به قرار زیر می باشد:
1-تخمها را در سبدها ویا سینی های توری قرار می دهند به طوری که وا بتواند از میان انها به راحتی بگذرد .
2-سبدها و سینی هار در اطاق یا کابین های محفوظ قرار می دهند که در بالا و سقف انها هواکش های مکنده نصب شده است.
3- برای تهیه بخار فرمل از ترکیب 10گرم پر منگنات و 20سی سی فور مالین برای هر متر مکعب استفاده میشود ظرف مورد استفاده باید اهنی یا حلبی باشد و حداقل حجم ان ده برابر ماده ضدعفونی ک در داخل ریخته میشود باشد.
5- تخمها را مدت 20دقیقه در معرض بخار فرمل قرار میدهند.
6-رطوبت را در این طریق ضدعفونی کردن زیاد مهم نیست ولی حرارت باید 22 درجه سانتیگراد باشد اگر هوا خشک است می توان رطوبت معمولی را افزایش داد
ضدعفونی کردن تخم بوقلمون در داخل ماشین جوجه کشی
اگرتخم بوقلمونها در خارج از ماشین بخار داده نشده است می توان انها را را در داخل ماشین جوجه کشی بخور داد طرز عمل به قرار زیر است:
1- بخار دادن باید حداکثر 12 ساعت بعداز گذاشتن تخم ها صورت گیرد.
2-حجم ماشین از روی طول و عرض و ارتفاع ان محاسبه گردد.
3- حرارت و رطوبت ماشین در حد معمولی باشد .
میزان پرمنگنات وفرمل را به نسبت یک سوم کمتر از میزانی که برای ضدعفونی تخم بوقلمونها در خارج از ماشین منظورمی کنند باید در نظر گرفت مواد مزبور را باید در ظرف فلزی لبه دار ریخت تا سبب الودگی ماشین نشود حجم ان باید ده برابر محتویات ان باشد.
5- درها و پنجره های ماشین را بسته و تهویه را می بندند ولی بادبزن باید کار کند بعد از 20دقیقه دستگاههای تهویه را بکار انداخته و گاز را خارج می کنند ممکن است تخمها را در هنگام انتقال به قسمت هاچر نیز بخور داد.بعداز خالی شدن هاچر از جوجه ها و قبل از گذاردن تخم سری جدید هاچر را با گاز فرمل به نسبتی که برای تخم در خارج از ماشین در نظر گرفته شده است ضدعفونی می کنند پس از گذاردن ظرف ضدعفونی کننده در ماشین را به مدت 3 ساعت و یا مدت یک شب می بندند علاوه بر بخار دادن به ترتیبی که ذکر شد ممکن است برای ضدعفونی از پارچه های الوده به فرمالین استفاده نمود برای این منظور پاره رادر ماده مذبور می خواباناند به طوری کهتمام مایع جذب پارچه شود و سپس انرا داخل ماشین آویزان می کنند در اثر جریان هوا گاز فرمل تبخیر شده ودر ماشین پخش میشود پس از 20دقیقه ان را برمی دارند این روش اغلب پر زحمت بوده و مطمعن نیز نمی باشد در جوجه کشی مصنوعی به نکات زیر باید توجه فراوان نمود:
تهیه حرارت مناسب در ماشین جوجه کشی: حرارت لازم برای جوجه کشی تخم بوقلمون 100-99 درجه فارنهایت ویا 37-38 درجه سانتیگراد است در صورتی که عوامل دیگر در وضع مناسبی قرار گرفته باشند طبق تحقیقات انجام شده در ایستگاه تحقیقات کشاورزی کنتوکی بهترین نتیجه وقتی حاصل میشود که حرارت هفتگی به قرار زیر باشد هفته اول 100/5 درجه فارنهایت یا 38 درجه سانتیگراد . هفته دوم 101/5 فارنهایت یا 38/5 درجه سانتیگراد . هفته ی سوم 102/5 در جه فارنهایت یا 39 درجه سانتیگراد و هفته چهارم 103/5 درجه فارنهایت و یا 39/5 درجه سانتیگراد باشد حرارتهایذکر شده وقتی مناسب است که پولب میزان الحرار د نزدیکی قسمت بالائی تخم قرار گرفته باشد.
تهیه رطوبت مناسب: برای اینکه بهترین نتیجه از جوجه کشی تخمهای بوقلمون حاصل شود رطوبت نسبی باید در حدود 60درصد در 24 روز اول و 70درصد در 4 روز اخر باشد این میزان رطوبت سبب جلو گیری از تبخیر نامناسب داخلی تخم میگردد به وسیلهرطوبت سنج های میزان الحراره ای می توان رطوبت را در داخل ماشین خواند ولی به طور کلی به وسائل زیر میتوان وضعیت رطوبت را مورد کنترل قرار داد:
1 از روی اندازه حفره هوائی تخم که به وسیله ان میتوان تبخیر را محاسبه کرد.
2- وزن کردن یک سینی تخم بوقلمون یاچند نمونه از تخمها مقایسه مسزان کاهش وزن انها باحداول تحقیقاتی و استاندارد.
3- استفاده از رطوبت سنج های مخصوص ماشین حوحه کشی .
تحقیقات انجام شده در ایستگاه تحقیقاتی کشاورزی کانزاس نشان داده است که حد متوسط کاهش رطوبت تخم بوقلمون در طی جوجه کشی هر هفته 3 درصد یا کمتر ودر طی 24 روز اول در حدود 11-13 درصد است.
تهویه مناسب: برای اینکه از جوجه کشی تخمهای بوقلمون نتیجه خوب در ماشین حاصل شود باید تهویه ماشین و همچنین اطاقی که ماشین دران قرار دارد بهخوبی انجام گیرد.
جنین در حال رشد احتیاج به هوائی حاوی 21 درصد اکسیزن دارد گاز دی اکسید کربن ان نباید از 1/5 در صد تجاوز کند هر چه رشد جنین افزایش می یابد مقدار احتیاج به اکسیژن افزون تر میشود بدین ترتیب باید با پیشرفت جوجه کشی تهویه را اضافه نمد افزایش تهویه از طرفی سبب کم شدن و کاهش رطوبت میگردد از اینرو برای اینکه حداکثر نتیجه گرفته شود باید سعی کرد که در عین حالی که تهویه به خوبی انجام گیرد رطوبت نیز در حداکثر خود باشد .
چرخاندن: چرخاندن مرتب و منظم تخم بوقلمون در ماشین نیز در نتیجه جوجه کشی تاثیر فراوانی دارد حداقل باید تخم ها را دوباردر روز تا 24 روزگی چرخاند اگر ماشین بطور خودکار تخمها را میچرخاندحداقل در روز باید 5 بار تخمها چرخانده شوند ولی چنانچه وسائل خودکار وجود ندارد چرخاندن دو بار حداقل در روز کافی است ولی اگر بیشتر چرخانده شود نتیجه جوجه کشی بهتر است . چرخاندن باید با ملایمت صورت گیرد تابه جنین داخل تخم لطمه ای وارد نیاید.

توجه و نگاهداری جوجه بوقلمون خارج شده از تخم: جوجه بوقلمونهائی که از تخم خارج شده اند نباید تا قبل از خشک شدن کامل در درجه حررتی کمتر از ماشین نگهداری نمود از اینرو قبل از انتقال انها به خارج از ماشین باید انهارا در سینی های مخصوص جوجه در ماشین قرار داده و چنانچه انهارا از ماشین خارج میکنند جعبه هار انباید در محیطی که حرارت ان خیلی کمتر از درجه حرارت ماشین است نگاهداری کرد در زیر و ته این جعبه ها باید موادی قرار داد که مانع از سر خوردن جوجه ها گردد. جوجه بوقلمونها را میتوان در جعبه های مخصوص حمل جوجه قرار داد معمول در هر قسمت از جعبه 15-18 جوجه بوقلمون ریخت میشود جعبه ها باید کاملا تمیز و پاکیزه بده و از هر جعبه فقط برای یکبار استفاده گردد.

شماره تماس شرکت: 09100900674

فصل پنجم

نگاهداری و پرورش جوجه بوقلمون

نگاهداری بوقلمون در سنین جوجگی یکی از مشکلترین مراحل پرورش بوقلمون است بوقلمون های جوان نیز در مقابل عوامل محیطی و عوامل بیماری زا کاملا حساسند از اینرو باید توجه فراوانی به انها مبذول داشت نگاهداری بوقلمون ممکن است به طور طبیعی یا مصنوعی صورت گیرد .
نگاهداری به طریقه طبیعی: امروزه نگاهداری مصنوعی کاملا جانشین پرورش به طریقه طبیعی شده است پرورش به طریقه طبیعی معمولا در شرائط رو ستائی ودر مقیاس کوچک انجام می گیرد اغلب روستائیان یا پرورش دهندگان بوقلمون که تعداد معدودی از این پرنده پرورش می دهند از روش طبیعی استفاده می کنند بسته به نژاد و جثه فصل می توان در حدود 12-15 جوجه بوقلمون در اختیار مرغ خانگی ویا 20جوجه در اختیار بوقلمون ماده قرار داد .
مرغ مادریکه برای پرورش جوجه بوقلمون در نظر گرفته می شود چه از نوع مرغ خانگی باشد چه از نوع بوقلمون باید عاری از بیماری بخصوص بیماریهای انگلی باشد وجود شپش وبیماری سر سیاه بسیار مهم است زیرا بوسیله مرغ مادر به جوجه بوقلمونها سرایت می کند برای جلوگیری از این امر پاشیدن فلورید سدیم دوبار در طی ده روز قبل از قرار دادن جوجه در زیر پرها نتیجه خوبی دارد .
نگاهداری به طریقه مصنوعی:امروزه در اغلب کشورها بوقلمونرا به صورت تجارتی وبه تعداد زیاد نگاهداری می کنند از اینرو پرورش جوجه هابه طور مصنوعی انجام میشود.
در این طریقه با در نظر گرفتن احتیاجات بوقلمون شرائط محیطی را کاملا مهار و کنترل می نمایند به این منظور برای اینکه حداکثر نتیجه مطلوب گرفته شودباید به حرارت تهویه بهداشت و بالاخره جایگاه توجه نمود.
حرارت: حرارت زیر پوست دستگاه مادر باید در روزهای اول 95 درجه فار نهایت یا 35 درجه سانتیگراد باشد در حالی که ترمومتر در کنار سرپوش ودر 6 سانتی متری کف قرار گرفته باشد حرارت را باید هر هفته کاهش داد تا به حرارت معمولی لانه برسد خرید تخم بوقلمون .
حرارت در هفته های مختلف باید به قرارزیر باشدر خرید تخم بوقلمون :
اواخر هفته اول 32 درجه – اوااخر هفته دوم 29 درجه- اواخر هفته سوم 26 درجه- در اواخر هفته چهارم 24 درجه ( در تمام این مدت حرارت لانه نباید کمتر از 24 درجه سانتیگراد باشد)
اواخر هفته پنجم 21درجه و اواخر هفته ششم 18 درجه.
در روزهای اول برای اینکه جوجه بوقلمونها از منبع تولید حرارت دور نشوند و دچار سرماخوردگی نگردند باید به دور دستگاه مادر حصاری قرار داد بعد از یک هفته حصار مزبور را می توان برداشت در شرائط معمولی بعد از اینکه جوجه ها کمی بزرگ شدند در روزهااحتیاج چندانی به حرارت مصنوعی نیست و می توان در این موارد فقط شبها برای جلوگیری از سرماخوردگی از حرارت مصنوعی استفاده نمود
تهویه و رطوبت: برای رشد معمولی جوجه بوقلمون هوای تازه و تمیز ضرورت دارد بخصوص اگر منبع تولید حرارت ذغال و یا نفت است  به مسئله تهویه توجه بیشتری باید مبذول شود به وسیله استفاده از پنجره های تهویه ای و همچنین هواکشهای برقی میتوان تهویه را کنترل کرده البته تهویه نباید سبب سرد شدن لانه گردد هنگام ورود به لانه میتوان از وضعیت تهویه را به خوبی تشخیص داد زیرا وجود هر گونه بوی نامناسب دلیل عدم و نقص تهویه است . تویه نامناسب از طرفی سبب کم شدن رطوبت میشود وجود رطوبت در داخل لانه نیز یکی از نشانیهای نقص تهویه است.
لانه نگاهداری جوجه ها همیشه باید خشک نگاهداری شود اگر خشکی هوا بیش از حد لازم باشد رشد پرها کم شده و وضعیت پرها نامناسب میگردد.
بهداشت و بهسازی: جلوگیری و پیشگیری از بیماری مستلزم رعایت اصول بهسازی و بهداشت است از اینرو باید لانه و همچنین وسائل را قبل از ورود جوجه ها به خوبی شست و ضدعفونی نمود.فضای لازم: فضائی که باید در اختیار جوجه بوقلمونها قرار داد طبق استاندارد تعیین شده باید به قرار زیر باشد:
در هفته اول 30جوجه در هر متر مربع در هفته 2-4 تعداد 20 جوجه در هفته 5-6 تعداد 10جوجه در هفته 7-8 تعداد8 جوجه در هفته9-12 تعداد5 جوجه ودر هفته 18-20 هفتگی 2-3 بوقلمون در هر متر مربع معمولا هر ماشین مادر بسته به ظرفیت در حدود 150عدد جوجه بوقلمون یا کمی بیشتر ظرفیت دارد.
دوسائل نگهداری جوجه بوقلمون:وسائلی که برایپرورشو نگاهداری جوجه بوقلمون به کار می رئد تقریبا شبیه ان چیزی است که در پرورش جوجه های مرغ بکار میرود.
لانه : برای نگاهداری جوجه ها میتوان از لانه های کوچک و متحرک و یا لاههای کوچک و متحرک ویا لانه های کوچک و ثابت استفاده نمود معمولا این لانه های کوچک را برای125 جوجه بوقلمون یکروزه تا 8 هفته مورد استفاده قرار می دهنداندازه انها معمولا (3*3/6) متر می باشد از لانه های کوچک و متحرک در روستاها و از لانه های ثابت در تشکیلات تجارتی استفاده میشود در جلوی این لانه ها می توان محوطه ای را که باشیشه مسقف شده است قرار داد و از این محوطه برای گردش و افتاب خوردن جوجه بوقلمون ها استفاده نمود. این روش دارای نتایج بسیار رضایت بخشی است.

شماره تماس شرکت: 09100900674

ماشین مادر بوقلمون

از همان دستگاه‌های مادری که برای پرورش جوجه های مرغ استفاده میشود می توان برای جوجه بوقلمون نیز مورد استفاده قرار داد جوجه بوقلمونها را می توان در روی زمین ویادر قفس پرورش داد با استفاده از باترس و قفس برای پرورش جوجه بوقلمون ها تا حدود زیادی می توان از نظر جا صرفه جوئی نمود از طرفی از نظر بهداشتی و بخصوص پیشگیری از کوکسیدیوز کرمهای انگلی نیز روش خوبی می باشد. اندازه و ارتفاع باتری های مخصوص بوقلمون کمی بیش از اندازه باتریهای مخصوص جوجه می باشد در روش زمینی می توان از مادرهای سرپوش دار و مادرهای شوفاژی و غیره برای پرورش بوقلمون به راحتی استفاده نمود معمولا در زیر دستگاه مادر 78 سانتی متر مربع فضا برای هر جوجه بوقلمون در نظر گرفته می شود.

ابخوری و دانه خوری: ابخوری و دانه خوری کافی باید در اختیار جوجه بوقلمونها قرار داد تا به راحتی تغذیه شوند از نظر ساختمان از ابخوری ها و دانه خوری هائی که برای جوجه مرغ ها استفاده میشود برای جوجه بوقلمون می توان استفاده نود در دو هفته اول برای هر جوجه بوقلمون احتیاج به 5 سانتی متر طولی دانه خوری است هر چه سن افزایش می یابد مقدار دانه خوری را نیز باید به ترتیب زیر افزایش داد.4-3 هفتگی 5-7 سانتی متر طولی 5-6 هفتگی 10سانتی مترطولی 7-8 هفتگی 12 سانتی مترطولی 8-16 هفتگی 12سانتی متر طولی – بوقلمونهای تهخمگذار 12-15 سانتی متر طولی:
ابخوری: برای جوجه بوقلمونها ممکن است از ابخوری سیفونی یا ابخوری طولی استفاده نمود: معمولا برای هر 50بوقلمون یک ابخوری سیفونی به ظرفیت (یک گالن یا 4 لیتر ) در نظر می گیرند اگر از ابخوری طولی استفاده می شود باید اندازه های زیر را در نظر گرفت:
جوجه یکروزه 1 سانتی متر طولی ابخوری
5 هفتگی تا 16 هفتگی 2/5 سانتی متر طولی ابخوری
از 16 هفتگی تا هنگام فرستادن به بازار 3سانتی متر طولی ابخوری.
بوقلمون تخمگذار 3-3/5 سانتی متر طولی ابخوری .
خوابگاه یا نشیمن گاه: برای جوجه بوقلمونها از 3تا 4 هفتگی به بعد باید چوب خوابگاه قرار داد چوب خوابگاه محکم بوده و به خوبی ثابت شده باشند ارتفاع ان باید در حدودذ 30 سانتی متر باشد هر چه سن جوجه بوقلمون بیشتر میشود باید بسته به جثه مقدار بیشتری خوابگاه در اختیار انها قرار داد.

لانه تخمگذاری بوقلمون

برای هر 5 بوقلمون ماده یک لانه تخمگذاری در نظر می گیرند .
پرورش جوجه بوقلمونها: برای نگاهداری جوجه بوقلمون باید عملیات زیر را انجام داد.
1- اماده نمودن وسائل نگاهداری : قبل از ورود جوجه ها باید تمام وسائل نگاهداری و لانه شستشو وضد عفونی کرد وسپس وسائل را به دقت چید ماشین مادر را گرم نموده وتهویه لانه را در وضع مناسبی قرار داد از ریختن جوجه تعدادبیش از حد استاندارد در متر مربع باید خودداری کرد به مسئله تغذیه جوجه بوقلمونها نیز باید در روزای اول توجه فراوانی نمود .
در روش پرورش در روی زمین باید حتما از بستر مناسب استفاده کرد ولی در روش پرورش در قفس و باتری موضوع بستر اهمیتی ندارد برای دو هفته اول می توان از مواد مختلف مانند زیره نجاری و شن و کاه وکلش یا مواد مناسب دیگری برای جوجه بوقلمونها استفاده نمود در روزهای اول باید بستر را با پارچه یا کاغذ پوشاند تا جوجه بوقلمونها از مواد بستر سر نخمورند همینکه طرز غذا خوردن را فرا گرفتند می توان کاغذهارا برداشت در بعضی از پرورشگاههای بوقلمون از کف های توری یا نرده ای نیز استفاده می کنند این کفها بسیار بهداشتی است ولی کمی گران تمام میشود و جوجه بوقلمون ها نیز نمی توانند به راحتی در روی انها راه بروند و اغلب ممکن است دچار ناراحتی وضعف پا و پنجه گردند جوجه بوقلمونها برعکس جوجه مرغها خوردن واشامیدن را به خودی خود یاد نمی گیرند از اینرو باید به آنها آموخت آموختن طرز آشامیدن و خوردن یکی از اشکالات پرورش بوقلمون است برای اینکه جوجه بوقلمونها را به خوردن ترغیب کنند عده ای از جو خورده شده عده از شیر وبرخی از تخم مرغ پخته و خورد شده غذایی سبز استفاده می کنند برخی از تولید کنندگان جوجه بوقلمون مسن را بین جوجه بوقلمون های یک روزه رها می کنند تا توسط انها طرز خوردن و اشامیدن را فرا گیرند زیرا به طور کلی بوقلمونها نسبت ب مرغها بسیار کودن هستند به طوری که در نگاهداری بوقلمون به طور طبیعی مرغ مادر به خوبی از جوجه های خود مراقبت نمی کند و اغلب جوجه های خود را تلف میکند ویادر مقابل پرندگان دیگر از جوجه های خود دفاع نمی کند همچنین اگر در روی تخم خابیده باشد ممکن است چند روز بدون غذا بخابد و اگر اورا به زور جهت خوراک از روی تخم بلند کنند ممکن است پس از سیر شدن فراموش کند که باید دوباره در روی تخم ها بخابد از این جهت ممکن است با اندک غفلتی تخمها خراب شوند .
جوجه بوقلمون نیز بسیار کم هوش وبی استعداد است از اینرو یکی از اشکالات اولیه پرورش بوقلمون عدم فرا گرفتن طرز خوردن و آشامیدن است باید در روزهای اول نهایت دقت و حوصله و توجه را نمود تا جوجه بوقلمونها طرز خوردن و آشامیدن را فرا بگیرند.
وقتی جوجه ها را در زیر ماشین قرار دادند باید در روزهای اول دور ماشین مادر را با دیواره ای محدود نمود این دیواره از دور شدن جوجه بوقلمونها از منبع حرارت و سرماخوردگی انها جلوگیری بعمل می اورد این دیواره باید بصورت دایره به دور ماشین مادر کشیده شود و فاقد هرگونه زاویه و گوشه باشد در غیر این صورت ممکن است جوجه بوقلمونها در گوشه ها در روی هم قرار گرفته و تلفات ناشی از خفگی بخصوص در شبها پیش اید جوجه ها را باید هر چه زودتر با طرز استفاده از چوبک های خوابگاه عادت داد این امر سبب میشود که از روی هم جمع شدن و خفگی انها بخصوص در شبها جلوگیری بعمل اید پس از چند روز که جوجه ها به زندگی در کنار دستگاه مادر اشنا شدند می توان دیواره را برداشت
پرورش جوجه بوقلمونهای جوان: نگاهداری جوجه بوقلمونهای جوان بعداز مرحله ای که به حرارت اضافی و مصنوعی احتیاج ندارند مرحله ای بسیار مهم است و باید مورد توجه فراوان قرار گیرد برای این منظور ممکن است بوقلمونها را به طور ازاد در چراگاه یا محدود نگاهداری کرد در بیشتر مزارع تجارتی مخصوص پرورش بوقلمون امروزه بوقلمونها رابه طریقه محدود نگاهداری می کنند زیرا درجه الودگی معمولا در روش پرورش به طریقه آزاد در چراگاه بیشتر از طریقه محدود است در هر دوطریقه باید از نظر وسائل و اصول نگاهداری و تغذیه سعی وافی نمود مزیت استفاده از گردشگاه ازاد این است که پرنده می تواند از علوفه سز استفاده نماید بنابراین اثر تکمیلی تغذیه بیشتر شده است و فرمول غذائی احتیاج به اضافه نمودن مواد مکمل ندارد ودر نتیجه ارزان تر تمام میشود از طرف دیگر در روش نگاهداری بوقلمون ها ی جوان به طریقه محدود احتیاج به وسائل بیشتری دارد از اینرو وقتی طریقه محبوس باید در نظر گرفته شود که شرائط محل از نظر پرورش ازاد نباشد.
در طریقه استفاده از چراگاه نیز بهتر است از طریقه نیمه ازاد استفاد نمود و به این ترتیب که درجلوی لانه گردشگاهی که با تور سیمی محدود شده است در اختیار بوقلمونها قرار داد به طوری که بوقلمونها در عین ازاد بودن وچرا بتوانند از ابخوریها ودانه خوریهائی که در لانه وجود دارد استفاده کنند.
گردشگاه با سایه بان و نشیمنگاه: بععضی ازپرورش دهندگان بوقلمون از گردشگاهائی که در انها سایبان وخوابگاهتعبیه شده است استفاده می کنند معمولا نشیمنگاهها در زیر سایبان قرار گرفته است بدین ترتیب بسته به شرائط اب وهوا حوجه بوقلمونهای جوان در روی سایبان ویا در زیر سایبان از چوبکها استفاده می کنند در این طریقه می توان جوجه بوقلمونها را زودتر به چراگاه یا گردشگاه فرستاد نشیمنگاه در این روش معمولا مورد استفاده قرار میگیرد ولی ضروری و اجباری نیست بعضی از پرورش دهندگان خوابگاه را در روی زمین میگذارند معمولا برای هر جوجه بوقلمون 10سانتی مترر چوبک خوابگاه است اندازه چوبکها باید به اندازه ای باشد که پرنده بنواند به راحتی در روی ان قرار گیرد بعضی از تولید کنندگان در زیر سایبانها چرخ قرار می دهند و در این صورت به سادگی و اسانی قابل حمل و حرکت است اگر از سایبانها برای مدت طولانی استفاده میشود و دائمی هستند باید زیر انها را با تور سیمی محدود کنند تا پپرنده از تماس بافضله مصون باشند.

شماره تماس شرکت: 09100900674

محوطه برای بوقلمونهای در حال رشد

خرید تخم بوقلمون

در جاهائی که تعداد معدودی بوقلمون پرورش داده میشود بهتر است که انها را به طریقه محدود وبا استفاده از محوطه های گردش در جلوی لانه پرورش دادبرای این منظور از زمینی که در ان علوفه خوب ولازم کاشته شده باشد برای پرورش بوقلمونهای جوان تاهنگام فرستادن به بازار استفاده می گردد.
از دیواره های قابل حمل و جابجاشدن می توان برای محدود کردن چراگاهها استفاده نمود به این ترتیب وقتی که بوقلمونها کوچکترند دیواره راتنگتر و وقتی بزرگتر میشوند وسیعتر می نمایند معمولا هر دوهفته باید این دیواره ها راکمی دورتر بر دو محوطه گردش را وسیعتر کرد وبه محوطه چراگاه افزود.
تهیه سایبان طبیعی:در بعضی از نقاطی که دارای تابستانها ی گرم است باید برای پرورش بوقلمونها از سایبانهای طبیعی استفاده نمود درخت و گیاهانی مانند ذرت سورگوم و افتاب گردان بهترین سایبان برای بوقلمونها تهیه می کنند ولی چنانچه تهیه سایبانهائی طبیعی امکانپذیر نیست حتما باید سایبانهای مصنوعی تهیه و در دسترس بوقلمونهای در حال رشد قرار داد.
در بعضی نقاط ممکن است جوجه بوقلمونها در معرض حیوانات وحشی ودرنده مانند سگ شغال و گرگ وغیره قرار گیرد همچنین ممکن است بوقلمونها در معرض سرقت قرار گیرند از اینرو باید حتما محوطه وگردشگاه بوقلمونها اگردر شبها نیز در ان بسر می برند با تورهای سیمی محکم و قابل اطمینان محدود گردد.
بوقلمونها معمولا در بین 20-28 هفتگی به سن بلوغ می رسند البته این امر بستگی به نوع و سویه و بلاخره جنس دارد معمولا نژادهای سبک کمی زودتر از نژادهای سنگین به سن بلوغ می رسند
فصل جوجه کشی و همچنین طرز نگاهداری نیز کم و بیش در تسریع یا تاخیر بلوغ اثر دارد مسئله تشخیص رسیدن به سن بلوغ بسیار مهم است زیرا وقتی که پرنده به سن بلوغ میرسد گوشت از نظر کیفیت به حداکثر مرغوبیت خود میرسد اکنون سعی میشود که بوقلمونها را ازنظر بلوغ زودرس کنند به این معنی که زودتر به سن بلوغ برسند به این ترتیب تاریخ فرستادن بوقلمونها به کشتارگاه به جلو خواهد افتاد در ایران معمولا بوقلمون ماده را در 16 هفتگی به بازار میفرستند زیرا پس از ان دیگر رشد نمی کند ولی بوقلمون نر راتا 26 هفتگی نگاه می دارند وزن زنده بوقلمونهای ماده 7/5-8 کیلو وزن نرها در حدود 11/5-12/5 کیلو است راندمان غذائی انها معمولا 5به 1 است یعنی به ازاءهر 5 کیلو غذا یک کیلو وزن زنده بدست می اید.

عملیات بهداشتی در هنگام پرورش بوقلمون

 برای بهداشت گله های بوقلمون باید نکات زیر را مد نظر داشت:
1- جوجه بوقلمونها را باید در لانه های تمیز و عایق که دارای تهویه خوب است و دور از بوقلمونهای جوان بالغ و همچنین انواع دیگر پرنده پرورش داد همچنین باید سعی کرد از ورود کارگرانی که با بوقلمونهای جوان وبالغ سرو کار دارند به لانه جوجه بوقلمونها جلوگیری بعمل اورد زیرا اغلب افراد ممکن است با دست یا لباس خودشان الودگی را ب میان جوجه بوقلمونها بیاورند
2- بوقلمونهای جوان را باید در محوطه ای چرت داد که حداقل یکسال در ان مرغ ویا بوقلمون چرانکرده باشد باید محوطه چرا طوری باشد که پرندگان وحشی در ان وارد نشوند
3- بوقلمونهاراباید دوراز محوطه ای که گوسفند یا سگ ویا گاو واسب وخوک نگاهداری میشوند پرورش داد همچنین از ورود اشخاص به محوطه گردش باید جلوگیری بعمل اورد.
4- برای هرسری باید لانه ووسائل راکاملا تمیز کرده وضدعفونی نمود غذاخوری و ابخوری ها باید طوری باشد که در عین حالی که بوقلمونها بتوانند به راحتی از ان غذا بخورند ورود به انها والوده کردن انها امکان پذیر نباشد.
5- برای بستر از موادی استفاده شود که حداقل رطوبت رادر لانه جمع کند.
6- وقتی که یک بیماری در لانه و در بین گله ایجاد میشود باید بلافاصله تعدادی پرنده مرده و بیمار رابرای تشخیص به ازمایشگاه فرستاد
7- هرگز نباید بوقلمون بالغ یا جوان را از محل دیگر خریداری ووارد گله نمود مگر اینکه چند روزی به طور مجزا در محلی قرنطینه نگهداری شوند و بعد از اینکه از سلامت ان اطمینان حاصل شد انهارا وارد گله نمود.
8- باید عملیات واکسیناسیون و پیشگیری از بیماری را با زدن واکسن و همچنین اضافه کردن داروها به غذا تحت نظر دکتر دامپزشک انجچام داد بعداز خارج شدن هر سری و قبل از ورود سری جدید باید عملیات زیر در لانه انجام گیرد
1- تمام مواد بستر از لانه خارج گردد.
2- گرد وخاک و کثافات دیواره ها و در و پنجره باید محو گردد.
3- کف لانه و دیواره ها با قاشقک سائیده شده و تمام کثافات ان پاک شود و سپس بخوبی جارو شود و با فشار اب شستشو گردد به طوری که اثاری از گرد و خاک در لانه مشاهده نشود.
4- سپس با فشار مواد ضدعفونی به تمام در و دیوار و کف پاشیده شود.
5- برای اینکه از عمل ضدعفونی کردن اثر بهتری گرفته شود می توان با شعله افکن تمام کف و درزها و دیواره ها را شعله داده و سوزاند.
یکی دوروز در وپنجره ها را باز گذاشت تا هوای تازه لانه را خشک کند.
در این صورت می توان با اطمینان سری جدید را در لانه پرورش داد.
استفاده از نور برای پرورش بوقلمون : مطالعات کمی در مورد استفاده از نور درپرورش بوقلمون بعمل امده است.
در 48 ر ساعت اول باید در تمام مدت شبانه روز از روشنائی در لانه نگاهداری جوجه بوقلمونها استفاده کرد. بعد ازاینکه جوجه بوقلمونها به خوردن واشامیدن عادت کردن باید به مرور نور راکم کرد به طوری که در سن دو هفتگی به حداقل مقدار روشنائی رساند معمولا مقدار 13
-14 ساعت نور در شبانه روز برای بوقلمونها از سن 2 هفتگی به بعد کافی است .
معمولا بوقلمونها در سن تقریبا 28 هفتگی به بلوغ جنسی خود می رسند سن بلوغ را به وسیله استفاده از نور می توان جلو انداخت و حتی به نصف مدت سن بلوغ طبیعی رساند(14-16) هفتگی برای این منظور معمولا طول روشنائی را می افزایند.
شدت نور نیز مهم است معمولا در 48 سات اول باید از نور شدیدتر و سپس از نور ضعیف تر استفاده نمود ( حداقل 3 فوت کندل) در سنین بالاتر طبق مطالعات که در امریکا شده است از نور ضعیف (22% فوت کندل ویا 3 لوکس ) استفاده میشود.
طبق ازمایشی که در مزرعه سیلکوسک انگلیس شده است استفادهاز نور ضعیف به مدت 14 ساعت در شبانه روز برای بوقلمونها اثر بسیار خوبی از نظر رشد با مقایسه با نور طبیعی داشته است به هر حال استفاده از نور به مدت 24 ساعت اثر بدی بر بوقلمون دارد
طبق ازمایشی که در مزرعه مزبور انجام شده نور قرمز و نور سبز هردو اثر خوبی از نظر رشد به نور سفید در بوقلمونها دارند ولی وقتی که شدت انوار مذکور به اندازه شدت نور سفید است اختلافی از نظر میزان رشد در بوقلمون ها دیده نشده از اینرو به نظر می رسد مسئله شدت نور مهمتراز رنگ ان است .بوقلمونها نیز مانند مرغها در نور ابی قادر به دیدن نیستن از اینرو هنگام گرفتن انها می توان ازنور ابی استفاده کرد.
طرز استفاده از نور در پرورش بوقلمونها بستگی به نژاد و طرز نگاهداری و بلاخره سن فرستادن انها به کشتارگاه دارد ولی از نظر راهنمائی از نور می توان به طریقه زیر استفاده کرد.
6-0 هفتگی: در 48 ساعت اول به طور دائمی از نور استفاده میشودد سپس میزان روشنائی را به مرور به 14 الی 18 ساعت میرسانند کمکم نور باید به طور اهسته و تدریجی صورت گیرد در 4 روز اول شدت نور باید 3فوت کندل و سپس 0/5فوت کندل باشد.
16-22هفتگی:از 14 ساعت نور با شدت کم استفاده میشود.

22-30هفتگی:مدت روشنائی روز رابه 10-12 ساعت می رسانند.

فصل ششم

تغذیه بوقلمون

احتیاجات غذایی بوقلمون در مرحله رشد:
میزان رشد در بوقلمون بیشتر از مرغ خانگی است. در میزان رشد عوامل مختلفی اثر دارد پرورش دهندگان بوقلمون علاقمندند که هرچه زودتر ودر مدت کمتر جوجه ها را به وزن قابل ارائه به بازار برسانند.
در اثر انتخاب و همچنین تغذیه صحیح امروز ه موفق شده اند که وزن بوقلمون را به میزان قابل ملاحظه ای بالا ببرند به طوری که آزمایشات مختلف نشان داده است در 24 هفتگی وزن خروس قابل ملاحظه ای بالا ببرند به طوری که آزمایشات مختلف نشان داده است در 24 هفتگی وزن خروس بوقلمون های وحشی حداکثر 5 کیلوگرم است در صورتی که وزن خروس نژاد دسته برنز در همین سن 10کیلوگرم است وزن مرغهای نژاد بوقلمون وحشی حداکثر یک دوم وزن مرغهای نژاد اهلی است
بدین ترتیب مسئله توارث در میزان رشد اثر فراوانی دارد.
جیره غذائی نیز اثر مهمی در میزان رشد دارد. جیره های غذائی که حاوی مقدار زیادی پروتئین هستند سبب سرعت رشد بوقلمون میگردد اب وهوا نیز در میزان رشد موثر است رشد بوقلمونها در فصول گرم کم میشود و کاهش می یابد.

احتیاجات غذائی بوقلمون

احتیاجات غذائی بوقلمون تقریبا مانند احتیاجاتغذائی مرغ خانگی است فقط اختلافاتی از نظر کمیت دارد بوقلمون ها نسبتا به کمبود مواد غذائی حساسند از اینرو باید سعی کرد که تمام واد غذائی مورد احتیاج به مقدار کافی دز دسترس بوقلمونها قرار گیرد.
.

1-احتیاجات پروتئینی: در هفته های اول بوقلمونها به جیره های محتوی پروتئین ریاد احتیاج دارند زیرا در این مرحله میزان رشد زیاد است ولی وقتی از سرعت کاسته شد و پرنده تقریب به سن بلوغ رسید می توان پروتئین جیره را کاهش داد.مطالعات و کارهای انجام شده در ایستگاههای مختلف تحقیقاتی نشان داده است که جیره های حاوی 24 درصد پروتئین در 6 هفته اول زندگی و جیره های حاوی 20درصد پروتئین برای 6 هفته بعدی و بالاخره جیره های حاوی15-16 درصد برای سنین بالاتر نتیجه بسیار خوبی دارد بدین ترتیب میزان احتیاجات بوقلمون را به پروتئین می توان طبق جدول زیر در نظر گرفت.
جوجه بوقلمون یک روزه تا 6 هفته حداقل 34 درصد پروتئین
6-12 هفته حداقل 20درصد پروتئین
از 12 هفتگی به بعد حداقل 15-16 درصد پروتئین
باید پروتئین هائی برای جوجه بوقلمون های در حال رشد انتخاب گردد که ازنظر کیفیت خوب باشند برای این منظور می توان از پودر گوشت پودر ماهی شیر پس چرخ ودوغ و کنجاله سوژا استفاده نمود علاوه رمقدار پروتئین به مقدار اسید امینه ها نیز باید در جیره غذائی بوقلمونها توجه داشت.
احتیاجات اسید امینه ای بوقلمونها: احتیاجات اسید امینه ای بوقلمون ها تقریبا نزدیک به احتیاجات اسید امینه ای مرغ هاست اسید امینه ها از نظر تغذیه بوقلمون ها به دو دسته تقسیم می شوند یک دسته اسید امینه های غیر ضروری ویک دسته اسید امینه های ضروری طبق مطالعاتی که توسط شورای ملی امریکا انجام گرفته است میزان اسید امینه هیای مورد احتیاج بوقلمون به قرار زیر است
چنانچه پروتئین 28 درصد و انرژی 2750 کالری در کیلوگرم باشد اسید امینه های جیره غذائی بوقلمون به قرار زیر باشد.
آرژنین5/7 گلیسین3/6 ایزولوسین 0/3 لیزین 5/4 متی یونین3/8 تریپتوفان 0/9
مطالعه در مورد میزان احتیاج اسید امینه های دیگر هنوز ادامه دارد.
2- احتیاجات ویتامینی بوقلمونها: احتیاجات بوقلمونها به ویتامین ها بیشتر از مرغ خانگی است اضافه نمودن پاره ای از انتی بیوتیک ها و مواد ارسینیکی سبب اافزایش رشد بخصوص در مراحل اولیه زندگی بوقلمونها میشود این مواد معمولا کمتردر مواد غذائی وجود دارند از اینرو ترکیبات انها به طور دستی به جیره غذائی باید اضافه نمود

پرورش بوقلمون
پرورش بوقلمون

احتیاجات بوقلمونها از نظر مواد معدنی: برای انجام وظایف معمولی بدن بوقلمون احتیاج به مواد معدنی مختلف دارد که باید همراه با جیره غذائی وارد بدن شود از اینرو باید جیره غذائی بوقلمونها از این نظر کاملا حساب شده متعادل باشد مواد معدنی که بیشتر احتیاج طیور است کلسیم وفسفر وسدیم وکلر منگنز اهن ید پتاسیم ومنگزیوم است در شرائط معمولی در جیره غذائی بیشتر باید بوجود 5 ماده معدنی که در ابتدا به ان اشاره رفت توجه شود به وسیله پودر استخوان می توان کلسیم وفسفر جیره غذائی را تامین کرده و همچنین به وسیله استفاده از پودر صدف (گوشماهی) میزان کافی کلسیم می توان در اختیار بوقلمون ها قرار داد با نمک معمولی می توان سدیم و کلر مورد احتیاج بوقلمون را تامین کرد از سولفات منگنز برای تامین منگنز فرمول غذائی می توان استفاده کرد.
احتیاجات بوقلمون به انرژی: بوقلمون برای نگاهداری بدن همچنین فعالیت های بدنی و برای رشد و تولید به مقداری مواد انرژی زا دارند چربیها پروتئین ها و مواد کاربو هیدراته ممکن است به عنوان منابع انرزی بدن مورد استفاده بدن قرار گیرند معمولا بیشتر برای طیور وبوقلمون از دانه های مختلف به عنوان منابع انرژی استفاده میشود از همه انها متداول تر گندم جو ذرت و برنج است.
میزان احتیاجات بوقلمون به اب: اب یکی از مهمترین مواد غذائی مورد احتیاج برای حیوانات است 50 درصد از وزن زنده بوقلمونهای در حال رشد از اب تشکیل میشود به وسیله اب عمل هضم و جذب امکان پذیر میشود. همچنین در تشکیل خون و لنف و حمل مواد غذائی به قسمتهای بدن و بسیاری فعالیت های دیگر اب نقش مهمی را ایفا می کند همچنین بوسیله تعریق سبب خنک شدن بدن می گردد.
میزان غذای بوقلمونجوجه های بوقلمون تا 24 ساعت حتی نیاز به خوردن و اشامیدن ندارند زیرا از زرده ذخیره در بدن استفاده می کنند ولی بعدا باید غذای کافی و مناسب در اختیار انها قرار داد مقدار غذائی که توسط جوجه بوقلمون ها ی در حال رشد خورده میشود در اولین ماه زندگی45-460 گرم است و به مرور این مکقدار غذا اضافه میشود به طوری که در 7 ماهگی به 9 کیلوگرم میرسد طی جداول موجود برای هر نژاد می توان مقدار غذای لازم رابرای تولید گوشت کافی در سنین مختلف محاسبه کرد اصولا بوقلمون حیوانی است که مخصوص گوشت پرورش داده می شود از اینرو بیشتر در انتخاب بوقلمون از نظر ضریب تبدیل غذائی صورت می گیرد بدین ترتیب که هرچه بوقلمون در ازاء غذای کمتر گوشت بیشتری تولید کند بهتر است از نظر تبدیل غذائی بوقلمون پرنده خوبی به شمار می رود زیرا بطور متوسط میزان تبدیل غذائی در اوائل زندگی 1به3 است یعنی در ازای خوردن 3 کیلو غذا تولید 1 کیلو گوشت می کنند البته میزان تبدیل غذا به گوشت بستگس به سن و همچنین نژاد و حتی جنس دارد در نژادهای سنگین بخصوص برنز سینه پهن بازده غذائی بهتر از نژادهای دیگر است در خروسها نیز رشد و تبدیل غذائی بهتر از مرغهاست از نظر منحنی رشد میزان رشد در بوقلمون ها یکنواخت نیست ودر سنین مختلف تغیر می کند رشد تا 7-8 هفتگی خیلی زیاد است در 14-15 هفتگی به حداکثر خود میرسد بعد به مرور میزان رشد کاهش می یابد تاسن 21 -22 هفتگی بالاخره متوقف میشود تبدیل غذا به گوشت نیز بستگی زیادی به سن دارد از 15-16 هفتگی این نسبت کاهش می یابد و حدود این کاهش در سنین بالاتر شدید تر میشود ودر سن 22 هفتگی به حداکثر کاهش می یابد طی ازمایشی که در ایستگاه تحقیقات کشاورزی در روی بوقلمونهای متوسط از هر دو جنس انجام گرفته است در طی 5 هفته اول این نسبت 1به 1/2 بوده به این معنی که به 1/2 پوند غذا یک پوند وزن زنده تولید گردیده در 8 هفتگی این میزان به 2/5 و بالاخره 15 هفتگی به 4 میرسد در سنین بالاتر راندمان غذائی به سرعت کاهش تبدیل غذائی بستگی به جور و نزاد دارد معمولا این امر در نژادهای کوچک بیشتر از نژادهایبزرگتر می باشد بوقلمونها ئی که در چراگاه پرورش داده می شوند برای تولید یک کیلو گوشت احتیاج به مقادیر کمتری غذا دارند زیرا مقدار زیادی از احتیاجات خود را از چراگاه تامین می کنند طبق تحقیقات انجام شده در دانشگاه ایندیانا و ارگون تبدیل غذا به گوشت در بوقلمونهای نر بیشتر از بوقلمونهای ماده است تحقیقات انجام شده در دانشگاه میسورس نشان داده است که معمولا در بین سنین 17-30هفتگی احتیاجات بوقلمونهای نر به پروتئین و مواد قندی کمتر از احتیاجات بوقلمون ماده است.

وضعیت فیزیکی غذای بوقلمون

در بعضی از مزارع از غذای تمام اردی ودر برخی دیگر از غذای اردی دانه ای استفاده می شود در برخی دیگر تا 8 هفتگی غذای تمام اردی و از 8 هفتگی به بعد غذای دانه ای اردی در اختیار بوقلمونها قرار می دهند.
در بعضی از ایالات متحده امریکا مانند واشنگتن برای بوقلمونهای تخمی از غذای اردی با مقدار محدود دانه استفاده میشود(60درصد اردو40درصد دانه) و گوشماهی به طور ازاد در اختیار بوقلمونها گذارده میشود معمولا بهتر است جوجه تا8-10 هفته از غذای تمام اردی استفاده کند وبه مرور انها را از 6 هفتگی به بعد با غذای دانه ای نیز عادت دهند تجربیات حاصله در ایالت اوهایو وتگزاس امریکا نشان داده است که دادن غذای اردی به جوجه وقتی که 10-20 درصد دانه یو لاف اضافه میشود سبب ناراحتی گواراش و حتی تلفات در جوجه ها می گردد زیرا دانه ها سبب خراش و از بین رفتن لایه سنگدان میشوند سبب ناراحتی گوارش و حتی تلفات در جوجه ها می گردد از اینرو بهتر است به جوجه بوقلمونها غذای تمام اردی داد بوقلمونهائی که بطور محدود نگاهداری میشوند باید یک یا دوبار در هفته سنگریزه در اختیارشان قرار داد سنگ ریزه را می توان مخلوط با غذا یا به طور ازاد داخل دانه خوری های مخصوص به بوقلمونها خوراند مگر اینکه در داخل غذا مقدار کافی کلسیم گوشماهی ویا سنگ های اهکی وجو داشته باشد.
اگر بوقلمون به طریقه محدود نگاهداری میشود اضافه نمودن علف سبز به جیره غذائی جوجه ها سبب بهتر شدن رشد میشود 4 هفته قبل از فرستادن به بازار باید مواد بودار مانند پودر ماهی یا روغن ماهی را حذف کرد تاگوشت بوی نامطبوع نگیرد در غیر اینصورت مطبوع مشتری نخواهد بود
غذای بوقلمون تخمی تقریبا شبیه به غذای مرغهای تخمی است ولی باید توجه داشت که بوقلمونهای تخمی را نباید بیش از حد غذا داد زیرا سبب چربی گرفتن انها شده و تولید تخم را پائین می اورد
در غذای بوقلمون ها می توان مواد مختلف مانند انتی بیوتیک ها ویتامین ها سنتتیک و مواد پیشگیری کننده از بیماری مانند کوکسیدیو استات ها و انتی اکسیدانها و امثال ان اضافه نمود در ایران اضافه نودن کوکسیدیو استات ها تا 8 هفتگی تقریبا ضرورت دارد.

فصل هفتم

مارکتینگ بوقلمون

موضوع مارکتینگ بوقلمون بخصوص در کشور ما هنوز نظم و قاعده معینی ندارد تولید بوقلمون اغلب کم وبیش در نقاط مختلف و معینی انجام گرفته و جنبه فصلی دارد

فصلی بودن تولید:دربیشتر نقاط دنیا بوقلمون بیشتر برای فصول و حتی روزهای معینی از سال مصرف میشود از اینرو پرورش دهندگان بوقلمون نیز سعی می کنند فصل پرورش راطوری قرار دهند که بوقلمونهای حاصله در اینگونه مواقع قابل ملاحظه وارائه به بازار باشند در اروپا بوقلمون بیشتر در تعطیلات میلاد مسیح و عید ژانویه و مراسم شکرگزاری بازار خوبی دارد طبعا میزان تولید نیز در ابتدای زمستان خیلی بیشتر از مواقع دیگر سال است در فصول دیگر نیز کم وبیش بوقلمون خریدار دارد معمولا بوقلمون پر کنده و سرد شده را خریدار ابتیاع نموده ودر یخچال برای مصرف نگاه می دارند معمولا گوشت پرنده سر بریده و منجمد شده دارای کیفیت بهتری از گوشت پرنده تازه سر بریده می باشد مسئله مهم از نظر بازار و مارکینگ اندازه بوقلمون است در بعضی از کشورها فروش بوقلمون های درشت و در برخی دیگر فروش بوقلمونهای کوچک اسانتر است در امریکا معکمولا تیپ های در شت خواستار بیشتری دارد ولی در کشور مابنظر میرسد که فروش نژادهای سنگین بوقلمون کمی مشکل است از اینرو باید سعی کرد از نژادهای سریع الرشد ولی کوچک وکم جثه استفاده نمود تا اولا زودتر به وزن قابل ارائه به بازار برسد و ثانیا فروش انها در بازار اسانتر باشد از اینرو انتخاب از اینرو انتخاب نژاد بوقلمون از نظر ارائه به بازار بسیار مهم است در ایران بوقلمون ماده را در 16 هفتگی بهخ بازار میفرستند زیراپس از ان دیگر رشد نمیکند ولی بوقلمون نر را تا 26 هفتگی ممکن است نگاهداری کنند وزن زنده بوقلمون ماده 7/5-8 کیلو نر در حدود 11/5-12/5 کیلو میرسد بازده تبدیل غذائی در ایران 5 به 1 است یعنی در ازاء هر 5 کیلو غذا یک کیلو وزن زنده بدست می اید.
بیشتر پرورش دهندگان بوقلمون تمام گله خود رتاا برای فروش به بازار می فرستند قبل از اینکه تمام بوقلمونهای گله از نظر وزن اماده برای فرستادن به بازار باشند بوقلمونهارا باید وقتی به بازار فرستاد که از نظر وزن در حد استاندارد بوده وضعیت پرو بال انها نیز مناسب باشد معمولا بوقلمونهای چاق که عاری از پرهای سوزنی هستند دارای بهترین قیمت در بازار می باشند ولی بوقلمونهائی که هنوز به حد بلوغ نرسیده اند و از نظر پر نیز در وضعیت نامناتسبی هستند دارای قیمت کمتری میباشند اگر چنین بوقلمونهائی را دیر تر به بازار بفرستند مسلما دارای قیمت بیشتری خواهند بود بوقلمونهائی که به بازار فرستاده میشوند بای دارای سینه گرد و انحناء دار استخوانهای نازک پشت پهن و چربی مناسب باشند رنگ پوست انها در ناحیه سینه باید کرمی روشن باشد.
بوقلمونهائی که دارای سینه نازکک و پشت تغیر شکل یافته هستند باید به مصرف خود تولید کننده برسند و از فرستادن انها به بازار خودداری گردد هرچه بوقلمونی که به بازار فرستاده میشود دارای کیفیت بهتری بوده و گوشتش عالی تر می باشد زیرا علاوه بر فروش ان سبب تبلیغات بیشتری برای گوشت بوقلمون که متاسفانه در کشور ما دارای حداقل مصرف است می گرد د گوشت بوقلمون را می توان را به صورت تکه تکه نیز فروخت در بعضی از کشور ها علاوه برگوشت تازه گوشت بوقلمون را به صورت کالباس و سوسیس در می اورند وبدین ترتیب به مقدار زیاد به مصرف بوقلمون اضافه می گردد.
گرفتن و طرز حمل بوقلمونها از نظر مارکتیک بسیار مهم است زیرا در امریکا اغلب پرورش دهندگان بوقلمون سالانه هزاران دلار خسارت و زیان به علت عدم اگاهی در طرز گرفتن بوقلمونها متحل میشوند زیرا توجه نکردن به این مسئله سبب پوست رفتگی و شکستن استخوان و لطکمات دیگر به بدن بوقلمون می گردد که اثر سوئی در لاشه بوقلمون هنگام پرکندنو ارائه به بازار باقی می گذارد در نتیجه گوشت در درجه پایین تری قرار می گیرد .
به وسیله استفاده از وسائل ساده و ارزان قیمت میتوان از این زبانها جلوگیری بعمل اورد در مزارع کوچک که تعداد کمی بوقلمون پرورش داده میشود بهتر است در هنگام فرستادن به بازار انها را در لانه های کوچکی جمع اوری کرد سپس بوقلمونها را از قاعده بال کمی نزدیک بدن گرفت هیچ وقت نباید بوقلمونها را از پا گرفت و انها را اویزان نمود در مزارع بزرگ که تعداد بوقلمونها زیاد است می توان انها را بهخ قفس های چوبی بزرگ که مخصوص گرفتن بوقلمون درست شده است هدایت کرد معمولا به وسیله کانالهائی از طور سیمی می توان این عمل رابه راحتی انجام داد در این صورت بدون هیچ گونه صدمه ای پرنده را می توان گرفت.

روشهای فروش بوقلمون 

در اغلب کشورهای بوقلمون دنیا روشهای مختلفی برای فروش بوقلمون وجود دارد که مهمترین انها عبارت است از فروش مستقیم  به مصرف کننده تخم بوقلمون فروش به  خریدارهای محلی فروش به فروشگاهها فروش توسط شرکت های تعاونی
1-فروش مستقیم بوقلمون: این روش معمولا در هنگامی صورت میگیرد که پرورش بوقلمون در مناطق دور از مراکز  ترکم جمعیت شهرها بوقلمون باشد دراین صورت تولید کننده بوقلمونهای خود را مستقیما به مصرف کننده میفروشد این روش بسیار کم وبه   ندرت انجام میگیرد  و تقریبا روش اولیه و ابتدائی است و هم به نفعع  فروشنده می باشد در این صورت بوقلمون فروشنده می تواند بوقلمونها رادر مزرعه  سربریده و پرکنده اماده برای فروش نماید بوقلمون وبعضی از فروشنده ها نیز خرید تخم نطفه دار بوقلمون پس از اماده نمودن بوقلمون را به وسیله وسائل حمل و نقل خود با بوقلمون وسائل عمومی یا حتی وسائل شخصی برای خریداران و مشتریان مخصوص بوقلمون میفرستند .
2 فروش به خریدارهای محلی یا دور گرد:
در بعضی از نقاط امریکا پرورش دهندگان بوقلمونهای خود رابه فروشندگان محلی مکیفرستند این روش در ایران معمول است اغلب این خریداران محلی بوقلمونها را از دهات اذربایجان با سایر نقاطی که روستاییان بوقلمون پرورش می دهند به طور زنده  بوقلمون نکمود وسپس به مراکز تجمع جمعیت و شهرها حمل کرده ودر انجا به فروش می رساندد در ایران اغلب این بوقلمونها را به صورت گله زنده در خیابانها و نقاط مختلف به گردش در اورده ودر اختیار خریداران قرار می دهند در این روشش اغلب بوقلمون رابه صورت زنده به فروش می رسانند و کمتر بوقلمون به صورت سر بریده و پرکنده به فروش میرسد
3-فروش به فروشگاهها: این روش اغلب نقاط و بخصوص در تهران اخیرا متداول شده است تولید کننده بوقلمونهای خود را به صورت سربریده و پرکنده تحویل فروشگاهها می دهد گاهی اوقات نیز این فروشگاهها بوقلمونهای مورد احتیاج خودرا از فروشندگان دوره گرد که قبلا به انها اشاره کردیم تهیه می کنند در تهران اغلب فروشگاههای مخصوص طیور در مرکز شهر گوشت بوقلمون به ترتیبی که ذکر شد به فروش می رسد
4- بوقلمون به صورت تعاونی : این روش در ایران هنوز متداول نشده است ولی در کشور امریکا و بخصوص در اسرائیل این روش عمل میشود بدین ترتیب که تولید کنندگان دور هم جمع شده و تشکیل یک یا چند شرکت تعاونی را می دهند شرکت تعاونی مسئولیت فروش تولیدات رابه عهده گرفته ودر نتیجه تولید کننده به امور مربوط به فروش نمی پردازد ومنحصرا همه وقت خود را صرف تولید بهتر وبیشتر می کند شرکت تعاونی بوقلمونها را در کگشتارگاههای مخصوص پراکنده واماده می نماید سپس انها رادر سرد خانه ذخیره نموده وبر چسب تقاضای بازار به مراکز مختلف ارسال می دارد.
اماده نمودن بوقلمون در کشتارگاه:
سربریدن  بوقلمون مانند مرغ انجام می گیرد بدین ترتیب که ممکن است رگ گردن را از داخل و یا خارج قطع نمود در ایران از نظر مذهبی معمولا رگ را از خارج قطع می کنند به این ترتیب که با چاقوی تیز رگ گردن را همراه با قسمتهائی از گردن قطع می کنند عمل قطع کردن گردن باید طری انجام گیرد که سربه کلی از بدن خارج نگردد پر کندن ممکن است به طریقه خشک ویا به طریقه مرطوب صورت گیرد .
در طریقه مرطوب بوقلمون سربریده را در اب گرم فرو میبرند وسپس با دست ویا ماشین پرکنی به سرعت پرها را که نرم شده است می کنند در طریقه خشک بوقلمون سربریده را بلافاصله و پس از س بریدن و قبل از اینکه بدن سرد شود بادست یا ماشین پر می کنند.
در موقع فرستادن بوقلمونها به بازار بهتر است مدتی انها را در پرهیز غذائی گذارد تا سنگدان وقسمتی از روده ها خالی باشد در هنگام سر بریدن و اماده نمودن بوقلمون مقداری از وزن کاسته میشود قسمتی از وزن در اثرخون رفتن قسمتی در نتیجه پر کندن و بالاخره خالی کردن امعا و احشا کاسته میشود این امر بسته به نژاد و وضعیت بوقلمون کمی فرق دارد به طور متوسط از هر 45/3 کیلوگرم وزن زنده بوقلمون پس از سر بریدن 40/8 کیلوگرم و پس از تخلیه امعا واحشا و امکاده نمودن لاشه 34 ئکیلو گرم لاشه قابل فروش باقی می ماند.
سردشدن : قیمت نهال گردو عدم توجه به سرد کردن لاشه سبب کاهش کیفیت گوشت بوقلمون میشود و حتی گاهی اوقات بوقلمون را از ارزش غذائی می اندازد حرارت داخل لاشه باید حداقل 36 درجه فارنهایت یا دو درجه سانتیگراد باشد قبل از اینکه انها را در جعبه بسته بندی کنند بعد از پر کندن باید 12-24 ساعت لاشه در سرد خانه باشد بوقلمونهائی که برای مصرف انی سربریده میشوند باید در اب سرد شوند ولی پرنده هائی که برای فرستادن به بازارهای دور سر بریده میشوند باید به وسیله هوا سرد شوند طبق اصول درجه بندی گوشت در امریکا وقتی بوقلمون در لیست درجه بندی قرار میگیرند که قبلا در حرارت 2 درجه سانتیگراد سرد شده باشد.

درجه بندی کردن گوشت بوقلمون

طبق قوانین حکومتهای فدرال امریکا گوشت  بوقلمون باید به صورت در جه بندی بفروش رود اصول درجه بندی تقریبا به همان طریق میباشد که در مرغ متداول است.
بسته بندی گوشت بوقلمون : سابقا گوشت بوقلمون های پرکنده راداخل بشکه قرار می دادند و به بازار می فرستادند ولی اکنون به مرور جعبه جانشین بشکه شده است برای بسته بندی کردن گوشت بوقلمون ممکن است از جعبه های چوبی یا مقوائی استفاده کرد که در انها معمولا 6-8پرنده قرار می دهند لاشه بوقلمونها را طوری قرار می دهند که سینه به طرف بالا باشد جدار داخل جعبه را ممکن است به وسیله پارچه و یا به وسیله کاغذ براق پوشانده استفاده از کاغذهای سلوفن و زر ورق در این ورد توصیه میشود.

حمل و نقل بوقلمون 

بوقلمون را بصورت زنده و بصورت پراکنده ممکن است به بازار فرستاد گاهی ممکن است بوقلمون رابه قطعات کوچک تقسیم نمود و به بازار فرستاد در بعضی از نواحی از جمله اطراف تهران معمولا بوقلمون را بصورت زنده میفروشند این بازارها ممکن است نزدیک محل تولید به بازار حمل می کنند ولی اگر مسافت بین محل تولید وبازار زیاد است باید بوقلمون را با ماشین حمل پرنده زنده که دارای قفس های مخصوص است فرستاد بوقلمون های پراکنده که در جعبه ها و یا بشکه قرار گرفته است باید حتما به وسیله ماشینهای یخچالدار مخصوص حمل گوشت و مواد فاسد شدنی به بازار فرستاده میشود این کامیونها اغلب دارای ظرفیت 1000-2000 کیلو گوشت پر کنده می باشند حرارت داخل ماشین باید در حدود انجماد باشد گوشت بوقلمون را اغلب کشورها به صورت تازه به بازار میفرستند که ممکن است به صورت گوست ودر بعضی از کشورها به صورت کالباس و ژامبون نیز در اورده و به بازار ارسال نمود به نظر میرسد که اتخاذ این روش در ایران نتیجه خوبی خواهد داد .

تخم نطفه دار غاز

تخم نطفه دار بلدرچین

تخم نطفه دار کبک

تخم نطفه دار اردک برای جوجه کشی

 تخم نطفه دار قرقاول

تخم نطفه دار لاری