نحوه ی قراردادن تخم در دستگاه جوجه کشی: هر دستگاه جوجه کشی دارای قسمتی برای قرار گرفتن تخم های نطفه دار می باشند که شانه جوجه کشی نام دارد، شانه های جوجه کشی وطیفه نگهداری تخم را دارند ، اما کاربر میتواند تخم نطفه دار را به دو طریق درون دستگاه قرار دهد اول اینکه قسمت پهن تخم روبه بالا باشد و دوم اینکه قسمت باریک تخم رو به بالا باشد. نحوه چیدن صحیح تخم درون شانه جوجه کشی یا ترنر به این صورت میباشد که قسمت پهن تخم بایستی به سمت بالا قرار گیرد زیرا اگر به این صورت عمل ننماید سر جوجه در قسمت باریک قرار خواهد گرفت و در نتیجه قادر به نفس کشیدن نبوده و از بین خواهد رفت. در تخم نطفه دار قسمتی وجود دارد که به آن کیسه هوا گفته می شود و در قسمت پهن تخم مرغ می باشد پس شما باید حتماً تخم ها را به نوعی بچینید که قسمت پهن تخم روبه بالا قرار گیرد تا نطفه بتواند تنفس نماید.

قراردادن تخم در دستگاه

شاید با خود سوال کنید در جوجه کشی طبیعی چرا به این صورت نیست ؟! بله در جوجه کشی طبیعی تخم ها توسط مرغ مادر چرخانده میشوند که مانع از چسبیدن نطفه به پوسته میگردد، در دستگاه های جوجه کشی جدید دقیقاً با الگو گیری از روش چرخاندن تخم ها توسط مرغ مادر سیستم چرخش پیشرفته 360 درجه را برای تخم فراهم آورده اند که تنها توسط چند کارخانه در جهان که سازنده برترین دستگاه های جوجه کشی می باشند این نوع چرخش اعمال شده است ، اگر نمونه ای از این دستگاه های جوجه کشی را بخواهیم نام ببریم میتوانیم به دستگاه جوجه کشی هواباتور 6 اشاره نماییم که یکی از برترین و پیشرفته ترین دستگاه های موجود در بازار ایران می باشد ، این محصول قادر است با استفاده از سیستم پیشرفته چرخش خود از هر پرنده ای جوجه کشی نماید.

نحوه ی قرارگیری تخم

توجه داشته باشید در سیستم چرخش 360 درجه تخم های نطفه دار به صورت افقی قرار می گیرند و دیگر نیازی به چیدن صحیح آنها نیست ، در این روش شما تخم را به هر نوعی که قرار دهید اهمیتی نخواهد داشت زیرا چرخش به صورت 360 درجه میباشد. دستگاه هایی که از این سیستم چرخش استفاده کرده اند عموماً از 10 الی 15 درصد راندمان بیشتری برخوردارند. تخم نطفه دار انواع طیور و همچنین انواع دستگاه جوجه کشی در شرکت آریاطیور موجود میباشد.